- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
698

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fjärde delen. Läran om frälsningen (Soteriologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

korsas med ett enda penndrag, vad han förut lärt, att "syndarens synd
blev borttagen i Kristi död och uppståndelse", att "i Kristi offer
mänskligheten blivit framställd inför Gud såsom rättfärdigad från
synden", att "Gud i Kristi verk utplånade synden samt rättfärdigade
det släkte, som Adam nedsyndat", att "i Kristi verk återgavs åt oss
rättfärdighet och med rättfärdigheten evigt liv." Detta förklarades
vara ett "försoningens mysterium", som författaren till "Försoningens
betydelse" icke ansåg sig mäktig att förklara. Nu heter det, att allt
detta har aldrig skett i Kristi död. De gjorda påståendena äro icke
sanna. De grunda sig på en oriktig innanläsning. I sanning
överraskande! Nu bortfaller naturligen kravet på en förklaring, till vad
författaren kallar "mysterium", ty det som aldrig ägt rum behöver ej
förklaras. Men om lektor W. läst orätt i sitt grekiska testamente om
släktets försoning i Kristi död, vilken säkerhet gives, att det icke gått
honom lika illa ifråga om försoningens betydelse för Gud.

Från början lärdes en släktförsoning i Kristi död och såsom en
följd därav ett släkträttfärdigande. Detta överensstämmer med Pauli
utredning i romarebrevet. Men Dr. Waldenström har ingen gång
tillägnat sig det bibliska och paulinska försoningsbegreppet, sedan han
bröt med Luther och Rosenius. Paulus säger, att Kristus genom
korsdöden utköpte oss från lagens förbannelse eller den fördömelsedom,
som lagen uttalar över lagförbrytaren. Dr. Waldenström påstår, att
Kristus genom döden på korset "renade", "frälste", rättfärdiggjorde",
"helgade", "pånyttfödde" släktet. Försona blir då detsamma som
rätt-färdiggöra, helga, pånyttföda, o. s. v. Till sist sker alls ingen
förlikning eller försoning genom Kristi död. Försoningen är identisk
med omvändelse. "Att försona någon — heter det vidare — är att
bringa någon i ett annat, i ett rätt förhållande till en annan. —
Människan hade kommit i ett orätt förhållande till Gud, och hon
skulle därför återförsättas i det rätta förhållandet till honom igen".*) —
Så länge Dr. Waldenström fäste sig vid en skillnad i betydelsen av
hilasmos och katallagä förlade han syndens borttagande eller
reningen från synden och rättfärdigandet till Kristi verk på korset. Men
då reningen eller syndens borttagande i alla fall icke fick betyda att
skaffa bort henne ur Guds ögon, inför vilka hon var vederstygglig och
vilkens helighet, kränkt av synden, fordrade giltig upprättelse eller
annars hotade syndaren med evig ofärd för syndens skull, så visste
icke Dr. Waldenström, vilken betydelse han skulle inlägga i syndbort-

*) Guds eviga frälsningsråd. Vol. I. 422, 423, 426, 429.

698

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0704.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free