- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
699

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fjärde delen. Läran om frälsningen (Soteriologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

tagandet, utropande: "Detta är själva hemligheten, som jag icke kan
förklara!" —

Vi läsa vidare; "Gud var i Kristus, försonande världen med sig
(2 Kor. 5: 19), d. ä. sysselsatt att försona världen med sig. — I
anledning av nyss anförda ställe frågas, om nu hela världen én gång för
alla är försonad med Gud, eller om man skall anse försoningen
såsom ett ännu fortgående Guds verk. — Är världen försonad med Gud?
Så talar Gud ingenstädes i sitt ord. Guds verk i Kristus var att
försona världen, hela ändamålet med Kristi ankomst i världen, hans
predikan, hans lidande, död, uppståndelse o. s. v. var att försona världen
med Gud. Men därmed var ännu icke sagt, att världen redan är
försonad."*) — "Skriften vet icke om någon försoning, som består uti
annat än det, att de enskilda syndarena försonas med Gud. Det var
Gud, säger apostelen, som var i Kristus, och hans göromål var att
försona världen med sig. — Det ord (katallassein), som apostelen,
använder och i vår bibel översättes med "försona" betyder, såsom
redan sagts, att bringa någon uti ett annat, ett rätt förhållande till
någon. Att vara försonad med Gud innebär alltså att stå i ett rätt
föhål-lande till Gud. Det gör icke världen. Vad som är nödvändigt för
människan, om hon skall varda frälst, är att hon åter försättes i ett
rätt förhållande till Gud. Därför ropar evangelium till hela världen:
Låten eder nu försättas i ett rätt förhållande till Gud, låten eder
försonas med honom. När det heter (Rm. 5. 10): "Vi vordo försonade
med Gud genom hans Sons död, då vi voro fiender", vill det säga den
dag, då Kristus dog? Så står det icke. "Genom Jesu död" är aldrig
detsamma som "den dag, då Jesus dog". Med orden "genom Jesu
död" uttrycker apostelen medlet, men icke tiden för dess försoning.
Varande fiender försonades vi med Gud. Fiender voro vi på den
tiden, men vi vordo försonade, och det därigenom, att Kristus givit sitt
liv för oss. Denna händelse att Gud älskat ända därhän, att han icke
sparat sin enfödde Son utan givit honom ut i döden för vår frälsning,
den stora outsägliga nåd var det, som försonade oss med Gud, bragte
oss i ett annat, i ett rätt förhållande till Gud och gjorde oss till hans
vänner ifrån det, att vi hade varit hans fiender."*) —

"Paulus sätter mot vart annat (Rm. 5: 8, 9) att vara fiende och
att vara försonad. Den, som är fiende, är icke försonad; och den,
som är försonad, är icke fiende. Att vara försonad är alltså detsam-

*)Guds eviga frälsningsråd. Vol. I. 430, 431, 433.

699

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0705.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free