- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
701

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fjärde delen. Läran om frälsningen (Soteriologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

lika begrepp i len heliga skrift. De få och kunna icke till betydelsen
liktydas.

Ingen Guds försoning, ingen människans försoning i Kristi död,
ingen gottgörelse, intet straff lidande, ingen laguppfyllelse i
människans ställe, ingen ställföreträdelse, sådan är den "nya"
försoningsläran. Den enda försoningen med Gud är människans omvändelse
eller förändrade ställning från fiende till vän, som ock är detsamma
som människans frälsning. Den sker icke i Kristi död, utan i
pånyttfödelsen och rättfärdiggörelsen. Men likafullt har Kristi död något
att göra med individens frälsning. Den är "medlet" därtill. Huru?
Är Kristi död grund till syndarens frälsning. Nej, Guds kärlek utan
försoning i Lammets blod är individens enda frälsningsgrund. Än
Kristus då? Han blir en anledning, ett hjälpmedel till syndarens
omvändelse såsom ett exempel på självuppoffrande kärlek ända in i
korsets död. Då syndaren fattar denna kärlek och Guds kärlek i
Kristus, så smälter hans stenhjärta, han blir en på Kristus troende.
Uppvisningen av Faderns och Sonens kärlek i Jesu Kristi liv och
smärtefulla död borde skäligen hava en sådan verkan, men vad visar
erfarenheten? Och så sant det än är, att den gudomliga kärleken icke
givit något större bevis om sig själv än uti Guds Sons människoblivande,
liv och död på korset, så är det lika sant, att Gud, som haft fördrag
med de synder, som före Kristus blivit begångna, omsider visat sig
vara rättfärdig, då han framställt Kristus, sitt namn till ära, till ett
synd- eller försoningsoffer i hans blod eller i döden på korset, ett
försoningsmedel genom tro (Rm. 3: 25), såsom Jesaia säger: "Han
blev sargad för våra synders skull och slagen för våra missgärningar;
näpsten lades på honom, på det att vi skulle hava frid och genom hans
sår äro vi helade."

Den "nya" försoningsläran, såsom den framstår i de skrifter vi
i denna avhandling anfört, framställer en soteriologi eller
frälsningslära, som är ett fullständigt kaos. Än är försoningen liktydig med
å-terlösning, än med rättfärdiggörelse, än med helgelse, rening,
pånyttfödelse, tro på Kristus, frälsning, syndaförlåtelse, omvändelse.
Rättfärdiggörelse innefattar pånyttfödelse o. s. v.

Med denna återblick hava vi för vår del uppgjort sluträkningen
med den s. k. "nya" försoningsläran eller med den moraliska
försoningsteorien i den nya dräkt, i vilken en av förra århundradets störste
andlige ledare och mest produktive författare klädde henne.
Personligen bekant med författaren till de skrifter vi anfört, hysa vi

701

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0707.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free