- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
727

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Femte delen. Läran om Guds eller Kristi församling (Ecclesiologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

genom tron stå i en inre själs- eller hjärtegemenskap med Kristus,
genom vilken de blivit barn och arvingar. Han behärskar dem genom
sin Ande och ordet. Hans tron är upprest i deras själar; de följa
och tjäna honom. Han är deras själars biskop, herre och konung/)

Bland förutsägelserna i gamla testamentet om Messias är väl
näppeligen något drag så klart markerat som hans egenskap av
konung, herre, furste, fridsfurste. Stenen från berget i Nebukadnesars
dröm tolkas av Daniel såsom ett kommande rike, "som aldrig i
evighet skall förstöras", och i en syn ser han konungen nedstigande på
himmelens skyar, liknande en "människoson", mottagande från den
gamle på tronen "välde och ära och rike", "ett rike som icke skall
förstöras, ett evigt välde, som icke skall tagas ifrån honom". Hos
profeterna och i psalmerna är Messias upphöjd och framhållen
såsom konung i ett nytt, oförstörbart rike. Matteus, som gjort till sin
uppgift att inför judiska läsare måla Messias såsom en konung på
Davids tron, använder ofta och med förkärlek "himlarnas rike"
om den nya nådeshushållningen, som inträdde med Kristus och hans
verksamhet, upptagande den gammaltestamentliga idén om det
mes-sianska väldet (basileia). Kristus förklarade själv, att hans basileia
icke är av denna världen, icke ett världsligt, utan ett andligt,
himmelskt rike.

Nu hava emellertid de båda begreppen rike (basileia) och
församling (ekkläsia) blivit likställda till betydelsen. De anses vara
o-lika ord för ett och samma begrepp, vilket lett till församlingens
förflyttande tillbaka in i gamla testamentet. Ebreerbrevets
författare börjar visserligen med Abel och fortsätter genom hela gamla
testamentet med uppgivande av troende män och kvinnor. Ingen
betvivlar, att dessa voro pånyttfödda, verkliga Guds barn eller, för
att begagna Jesu uttryckssätt, "rikets söner", men de gå icke under
namn av "församling". Även om de skola räknas till "högtidsskaran
och församlingen av förstfödda söner, som äro uppskrivna i
him-melen" (Eb. 12: 23), så måste väl ordet ekkläsia på det stället tagas
i en mening, som avviker från dess vanliga betydelse och bruk i nya
testamentet.

Anledningen till de båda begreppens sammanblandning och till
teologernas ordande om Guds församling såsom existerande redan i
gamla förbundet är sannolikt Augustini framställning om "riket"

*) A. Wiberg, Evangelisten 1856. Sid 102. Vad är kyrkan?

727

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0733.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free