- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
728

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Femte delen. Läran om Guds eller Kristi församling (Ecclesiologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

eller "gudsstaten", vilken, såsom Lundateologen, Dr. Gustaf Aulén
säger, "bildar avslutningen av Augustini samfundstankar". Enligt
De civitate dei företer mänsklighetens historia en motsats mellan
tvänne makter eller riken, ett det godas och ett det ondas rike, Guds
rike och djävulens, en motsats som framträder först i änglavärlden
och därifrån förflyttats in i människovärlden. Gudsstaten, om vilken
Augustinus använder ordet ecclesia, skildras i fyra huvudperioder före
Kristus, från Adam till Noa, från Noa till Abraham, från Abraham
till Samuel och David, från David till Kristus. Om nu det himmelska
riket, gudsstaten, från världens begynnelse till världens ände av
Augustinus benämnes ecclesia, är lätt inse, huru församlingsbildandet
måste gå tillbaka ända till Adams och Abels tid, varav följer, att
församlingen (ekkläsia) ägt rum under hela gamla förbundets tid, efter
Abrahams och Moses’ tid representerad i den genom lagen upprättade
teokratien.

Både lutherska och reformerta teologer hava upptagit denna idé
och försvara den. Såsom exempel kunna följande ord av Johan
Calvin anföras: "Visst är, att ingen tid funnits från världens
grundläggning, då Herren icke haft sin församling (ecclesia), och det skall
icke heller intill tidsålderns slut bliva en tid, då han icke skall hava
henne".*) I den belgiska trosbekännelsen, uppsatt 1561 av Guy de
Bres, Calvins lärjunge, heter det: "Den allmänna församlingen, som
är ett heligt samfund av på Kristus verkligt troende, har funnits
från världens begynnelse och skall förbliva till dess slut."**) Den
lutherska teologen, Dr. Lars Landgren, talar icke mindre tydligt. Han
säger: "Reformatorerna lära, att en och samma församling funnits
till från världens begynnelse, vilket ock följer av sig självt, om,
såsom vi visat, Guds rike och församling beteckna samma sak, sedd
från olika sidor, ty att Guds rike förefanns i gamla förbundet torde
lättare inses."***)

Att riks- och församlingsbegreppen äro och måste vara besläktade
begrepp är självklart. Om endast pånyttfödda eller troende skola
tillhöra nya testamentets församling och rikets barn äro blott ett
annat namn på Guds barn eller de troende, då är församlingen det
fadershus eller det hem, där rikets söner mötas för sin störa uppgift.
Dr. Edward T. Hiscox synes oss på ett enkelt och klart sätt uttala både

*) Johan Calvin. Institut’] o. IV. 1. 17. *

**) Philip Schaff. The Creeds of Christendom. Vol. III. 417.

***) L. Landgren. Läran om kyrkan. Sid. 36.

728

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0734.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free