- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
731

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Femte delen. Läran om Guds eller Kristi församling (Ecclesiologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

samling. Men vem svarar för, att detta mer ovanliga uttryck
avser något annat än den jordiska församlingen (Alford, Wiberg) ? (
Kunna icke pånyttfödda, troende och döpta människor kallas
förstfödda, i himlarna uppskrivna? Inga andra än verkligt frälsta skola
tillhöra församlingen på jorden. Äro icke sådanas namn skrivna i
Lammets livs bok? Eller om här avses den "i himmelen
triumferande församlingen" eller de genomfrälstas saliga andar eller någon
viss klass av dem, vad hindrar, att ordet ekkläsia användes om dem,
enär ordet även i några andra fall användes i en annan än den
vanliga bemärkelsen, helst det i alla fall betyder även "samling",
"samfund"? "Samlingen eller samfundet av de förstfödda". Detta
samfund behöver i så fall lika litet förväxlas eller sammanblandas med
den i nya testamentet omtalade församlingen, som Israels menighet
eller "folkförsamlingen i öknen" (Ag. 7: 38). Ingen förblandar
"församlingen i öknen" eller en grekisk folkförsamling med nya
testamentets församling eller tror, att den förra var någon del av den
senare.

Och om Kristus och den i församlingen verkande Anden, med ett
ord Gud, är osynlig, bör därav följa, att även församlingen är
osynlig? Var detta händelsen med församlingen i Rom, Korint, Efesus,
Antiokia och Jerusalem? De voro synliga. Synliga voro deras
medlemmar, lärare och tjänare. Varken änglar eller avlidnas andar
valdes och avskildes till lärare, predikanter eller diakoner. Och om
församlingen till sin natur är ett "andligt" rike och Guds Andes
verksamhet är en inre, själisk, om man ej kan se eller förklara denna
verksamhet, man kan väl se dess yttringar och framför allt de
personer, hos vilka den pågår. Kristi rike "är icke av denna världen"
(Jh. 18: 36), men dess medborgare äro i världen (Jh. 17: 11. I
världen skulle församlingen upprättas bland alla folk (Mtt. 28: 19,
20). Bilden om vinträdet och grenarna är tillämplig på en enskild
kristen, icke så om huvudet och kroppen. Den senare användes om
förhållandet mellan Kristus och församlingen, men om församlingen
sådan den var beskaffad t. ex. i Rom, Korint, Efesus, Kolosse och
annorstädes (Rm. 12: 4, 6; 1 Kor. 12: 12, 27, 28; Ef. 1: 22, 23;
4; 14, 16; 5: 23; Kl. 1: 18, 24, 25).

Om änglars och. avlidna andars ställning såsom medlemmar i
Kristi församling med ty åtföljande rättigheter och förmåner är en
för nya testamentet alldeles främmande åskådning, vad skola vi då
säga om detta moderna inbillningsfoster eller tankeskapelse, som ut-

731

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0737.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free