- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
736

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Femte delen. Läran om Guds eller Kristi församling (Ecclesiologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

icke, att apostlarna, och särskilt Petrus, vid församlingens
upprättande i världen skulle få sig en särskild plats anvisad såsom
verktyg i Jesu hand till husets grundande och uppförande. Det talas
om "apostlarnas och profeternas grundval, där hörnstenen är Kristus
Jesus själv" (Ef. 2: 20). Även bilden om "hörnstenen" är
hämtad från gamla testamentet, från psalmerna och profeterna. Jesus
talar till judafolkets lärare om sig själv såsom "hörnstenen",
förebådad i profetian. Petrus och Paulus tala om honom såsom
hörnstenen, den "levande stenen", på vilken Guds "andliga hus" vilar,
uppföres och sammanhålles (Ps. 118: 22; Jes. 28: 16; Mtt. 21:
42; Ag. 4: 11; Rm. 9: 33; 10: 11; Ef. 2: 20; 1 Pt. 2: 6).
"Apostlarnas och profeternas grundval" är väl den grundval, som
apostlarna och profeterna med sin predikan och undervisning lade, icke
de själva. Denna grund kan icke vara någon annan än Jesus Kristus
(1 Kor. 3: 11). "Vi äro Guds medarbetare; I ären Guds åkerfält,
en Guds byggnad" (1 Kor. 3: 9). Det säges, att namnen på
Lammets tolv apostlar skola befinnas inristade på grundstenarna till det
nya Jerusalems stadsmur, icke att de tolv apostlarna äro dessa
"grundstenar" (Ub. 21: 14).

Jesus säger till Petrus och de andra apostlarna, att församlingens
grundande och uppförande i världen skulle bliva hans eget verk.
"Jag skall bygga". Detta måste naturligen sammanställas med vår
Frälsares planer för övrigt och i allmänhet för framtiden.

Guds Son, den andre personen i gudomen, antog människonatur
och kom i världen "för att världen skulle bliva frälst genom honom"
(Jh. 3: 17). Han var kommen "för att uppsöka och frälsa det, som
var förlorat" (Lk. 19: 10), enligt hans egna ord. Han skulle dö en
ställföreträdares död "för att samla och förena Guds förskingrade
barn" (Jh. 11: 50—52) ur både Israels och hednavärIdens fårahus
(Jh. 10: 16). Efter sin upphöjelse skulle han draga alla till sig
(Jh. 12: 32). Huru skulle detta ske? Genom evangelii predikan i
hela världen. Apostlarna voro i första rummet utsedda att utföra
detta uppdrag, men de voro ålagda att stanna i Jerusalem, tills de
blivit beklädda med kraft från höjden (Lk. 24: 49). Med döden på
korset var försonaregärningen fulländad (Jh. 19: 30). Efter
uppståndelsen avträder Kristus från skådeplatsen för sin livsgärning och
återvänder till sin Faden Från tronen på Faderns högra sida ämnar
han utbreda sitt rike, av Daniel förebådat (Dan. 2: 44; 3: 33; 4:
31; 6: 26; 7: 13, 14, 27), men det skall ske genom den Helige Ande,

736

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0742.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free