- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
743

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Femte delen. Läran om Guds eller Kristi församling (Ecclesiologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

delsen av ordet ekkläsia. Ekkläsian är en fullkomligt oberoende,
självstyrande, lagligt berättigad församling. Hon utgöres av fria,
myndiga, oförvitliga medborgare, vilka genom en härold högtidligen
kallats ut från sin vanliga omgivning och sysselsättningar att deltaga
i behandlingen och avgörandet av samhällets riksangelägenheter. De
äro likställda och likberättigade.

Flera grekiska ord kunde användas på församling. Sullogos
användes om vilken sammankomst som helst, ett upplopp eller en
härsamling, som är ute till mönstring, eller ett offentligt möte.
Agora betecknar en samling av människor, en folkförsamling.
Ekkläsia avser folkförsamlingen mer med hänsyn till dess egenskap
av ett fritt, självstyrande samhälle, vadan detta ords användande om
nya testamentets församling må kunna hänföras till den gudomliga
försynens och inspirationens omedelbara ledning och inflytande.
Träffande yttrar en författare: "Vad för övrigt angår folkförsamlingen,
så var den med hänsyn till sin urbildliga beskaffenhet, såsom
sammankallad av senaten medelst en härold, den egentliga styresmannen
i statens alla angelägenheter. Den hade en bestämd samlingsplats,
där den såsom ett helt regelmässigt sammanträdde en gång i månaden
samt dessutom till särskilda möten, då trängande omständigheter så
fordrade. Sedan mötet öppnats med bestämda ceremonier, framlades
och dryftades ärendena enligt samma ordningsregler, som ännu
begagnas i självstyrande och fria församlingar, såsom att någon
innehar ordförandeplatsen, att förhandlingarna framställas därifrån, att
man begär och erhåller ordet att tala till församlingen, att
omröstning företages medels handuppräckning eller stundom med
lottkast-ning, att flertalets beslut blir gällande o. s. v. Alla hade samma
rättigheter utan avseende på samhällsställning eller förmögenhet,
men församlingen fordrade av varje deltagare ett rättskaffens och
ärbart liv. Hela förvaltningen hade den enskildes, församlingens och
det allmännas väl till ögonmärke. Framför alla andra benämningar
på kretsar av församlade människor, om än aldrig så hederliga,
måste således ekkläsia för en greks öra och sinne framstå såsom
sammanfattningen av en ordentlig, allmännyttig och ärofull politisk
församling."

Den grekiska översättningen av gamla testamentet, den s. k.
septua-ginta, var i bruk på Kristi och apostlarnas tid, då den bildade
världens språk var och hade efter Alexanders krig blivit grekiska. Det
är icke utan stor betydelse att bemärka, hur de hebreiska ord, som

743

i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0749.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free