- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
754

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Femte delen. Läran om Guds eller Kristi församling (Ecclesiologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

hållning, på ett förbund som är "bokstav" och ett som är "ande",
på ett "dödens ämbete, med bokstäver inristat på stenar", och på
"Andens ämbete", ty "bokstaven dödar, men Anden gör levande" (2
Kor. 3: 6—8). Vad beträffar omskärelsen, så förebildar den, enligt
aposteln Paulus, hjärtats omskärelse, pånyttfödelse, sinnesändring,
omvändelse, frälsning genom tro (Ag. 7: 51; Kol. 2: 11; Fil. 33),
varom redan Jeremia på sin tid bär vittne (Jer. 4: 4). Dopet är en
symbol av hjärteförändringen, nyskapelsen, icke nyskapelsen. Och
vad angår Herrens nattvard, har den ingen annan gemenskap med
ätandet av påskalammet än att båda måltiderna första gången firades
i förbindelse med varandra och båda äro åminnelsehögtider, men av
alldeles olika natur, den ena en åminnelse av Israels befrielse och
utvandring ur Egypten, den andra av Jesu Kristi försoning,
korsdöden på Golgata. I alla händelser kunna inga av föreskrifterna i
Moses’ lag om omskärelsen eller påsken gälla såsom regel och
rättesnöre, då det kommer till bildandet av en nytestamentlig församling,
till dess inrättning och verksamhet. Icke en enda.

Det var långt efter apostlarnas dagar, då man medvetet eller
omedvetet började arbetet på uppförande av påvekyrkans babelstorn, som
mosaismen eller gamla förbundets gudstjänst och samfundsskick fick
tjäna såsom lag eller bestämmelse i kyrkoordningen. Indelningen
av prestadömet i översteprest, prest och levit fick inom kyrkan sin
motsvarighet i biskop, prest och diakon, tre olika klasser i kyrkans
prestadöme, skilt ifrån och höjt över folket. Dop, sedermera
begjut-nitfg, av spädbarn började praktiseras, då läran om dopets frälsande,
pånyttfödande, kraft först fått insteg, och nu tog man fasta på
föreskriften i lagen om tiden för gossebarnens omskärelse, den "åttonde
dagen" efter födelsen. Spädbarns dop eller begjutning skulle ske
åtta dagar efter födelsen. Man gick vidare och bland annat försåg
presterskapet med ämbetskläder efter mönstret i Moses’ böcker. Man
upprättade en kyrko- och samfundsordning på grundvalen av lagen,
tills man fick till stånd en "kyrka", som är en vrångbild av
apostlarnas församling, ett kyrkoskick, som så småningom lade sig såsom
en mara över folken i Europa och som än i dag ruvar såsom ett
demonvälde över länder och folk på vår jord.

Kristi församlings grundlag kan icke vara gamla testamentets
skrifter, ehuru många värdefulla lärdomar för Guds folk i alla tider
kunna hämtas därifrån. För att veta något om Guds församling,
dess uppkomst, natur, inrättning, ledning, instiftelse, församlings-

754

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0760.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free