- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
791

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Femte delen. Läran om Guds eller Kristi församling (Ecclesiologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Men intet nytt sker under solen. Evangelisterna berätta oss, att
Jesus själv under sin personliga verksamhet åtföljdes och
betjänades av en talrik kvinnostab, vars förnämsta, personligheter blivit
omnämnda i evangelierna, ehuru han aldrig sände en kvinna
att predika evangelium (Mtt. 27: 55, 56; Mk. 15: 40, 41). Om
dessa kvinnor heter det uttryckligen, att de "hade följt Jesus
från Galileen för att tjäna honom99 9 men ingen har kommit på den
tanken, att de voro diakonissor eller att de förrättade någon syssla,
motsvarande nya förbundets diakonkall. Diakonein betyder tjäna,
betjäna, uppassa, hjälpa, bistå, och det var vad dessa kvinnor gjorde,
därtill manade av fri och otvungen kärlek. På samma sätt förhöll
det sig med Febe i Kenkreä/ Hon hade varit och var Paulus till
hjälp och bistånd; hon gjorde hela församlingen stora tjänster i
självuppoffrande kärlek. Därför kallas hon "församlingens tjänarinna"
(diakonos). Varuti denna tjänst bestod, antyder Paulus. Hon hade
varit hans och mångas beskyddarinna, föreståndarinna. Hon hade
givit dem "skydd" såsom främlingar och ställt sig fram såsom den,
vilken ägnat dem omsorg och omvårdnad. Hon hade med andra
ord, såsom Lydia i<Filippi, övat gästfrihetens ädla, sköna kristliga
plikt mot Paulus och många andra främlingar. Om, såsom ofta är
händelsen, församlingen utgjordes av fattiga och obemedlade personer,
familjer eller ungdom, och Febe var bättre lottad, ägde t. ex. eget
hus och hem, dit hon inbjöd och undfägnade apostlarna och andra
främmande bröder, så tjänade hon därmed både Gud och
församlingen. Genom sådana och många andra kristliga kärleksgärningar
tro vi, att hon kom församlingen till hjälp och betjänade
densamma, varför hon förvärvade sig äretiteln av "församlingens
tjänarinna", vilken i sanning hedrar henne såsom människa och kristen.
Detta är allt. Till sist erinras om att Paulus kallar sig
"församlingens tjänare" (diakonos), ehuru han aldrig i sitt liv förvaltade en
diakonsyssla i nytestamentlig mening (Kl. 1: 25). Dock tjänade han
församlingen på sitt sätt, såsom ock Febe på sitt.

Ett annat stöd för bruket av kvinliga diakoner vill man hämta ur
1 Tm. 3: 11, där Paulus säger: "Ävenså böra kvinnorna vara ärbara,
icke klandersjuka, men nyktra, trogna i allt". Man resonerar så här:
I verserna 8, 9, 12, 13 talar Paulus om de manliga diakonerna, i
den lite versen giver han föreskrifter rörande de kvinnliga. Det
borde dock anses naturligt, att om Paulus talar om två klasser av
församlingstjänare, skulle han behandla en klass i sänder och icke

•791

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0797.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free