- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
863

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Femte delen. Läran om Guds eller Kristi församling (Ecclesiologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

den? För Johannes gällde det att väcka en i andlig dödssömn
slumrande nation. Hans röst i öknen var en allarmklocka, en domsbasun,
som kallade till väckelse och bättring. Det måste finnas en väg, på
vilken de till besinning väckta människorna kunde offentligen lägga
i dagen allvaret i sin sinnesändring och tron på en kommande
Mes-sias. Det skedde genom dopet i Jordan. Och har icke Jesus satt
inseglet på Johannes’ dop såsom en gudomlig förordning och en
nytestamentlig stiftelse, först genom att låta sig döpas av Johannes
till invigning i sitt kall såsom Messias och världens frälsare och för
det andra genom att i sin egen verksamhet upptaga och använda
alldeles samma religiösa bruk och till sist göra det till ett villkor för
medlemskap i församlingen? Behöves något ytterligare och starkare
bevis för det johanneiska dopets karaktär av ett kristligt dop? Det
dop, med vilket Kristus själv döptes, vilket han genom sina lärjungar
gjorde bruk av i sin verksamhet, och som är en stiftelse i hans
församling, är förvisso ett kristligt dop.

Det kristliga dopet är instiftat av vem? Av Gud själv, som sände
Johannes att "predika sinnesändringens döpelse till syndernas
förlåtelse" (Mk. 1: 4). När Kristus gav uppdrag åt de blivande
apostlarna, som förut varit Johannes’ lärjungar och voro väl förtrogna med
detta utvärtes bruk, att döpa dem, som genom Mästarens verksamhet
blivit hans lärjungar (Jh. 4: 1), stadfästade han i egenskap av
Mes-sias sin himmelske Faders anordning, och när han till sist såsom
Människoson, beklädd med all makt i himmel och på jord, efter
dödslidandet och uppståndelsen, giver förordning om världens
evangelise-ring, så ingår dopet i förordningen att gälla till tidsålderns slut.
Därmed har Guds Son, världens frälsare, gjort den av Fadern
ursprungligen upprättade förordningen till en instiftelse i den
församling, som han skulle upprätta på jorden, och som föddes blott några
dagar efter det stora uppdraget, givet på berget i Galileen (Mtt. 28:
18—20).

863.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0869.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free