- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
884

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Femte delen. Läran om Guds eller Kristi församling (Ecclesiologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Det är samma oljeträd (Rm. 11: 16, 17). Grunden är densamma,
det med Abraham upprättade förbundet"*)

Såsom vi redan erinrat, göres i nya testamentets skrifter skillnad
på "bokstavens" och "andens" ämbete och tjänst. Ebreerbrevets
författare drar upp efi klar gränslinje mellan den gamla och nya
nådes-hushållningen och talar om ett "nytt" förbund, ett "bättre" förbund,
grundat på "bättre" löften, om "bättre" offer, "bättre" ordning,
"bättre" hopp. Att båda förbunden hava sin yttersta grund i Guds
nådelöfte blir lika sant för det.

Vad beträffar omskärelsen är redan påpekat, att såväl gamla som
nya testamentet talar om "hjärtats" omskärelse. Omskärelsen har
sin motsvarighet i pånyttfödelsen genom Anden, icke i dopet. Paulus
säger till kolosserna: "I honom haven I ocl^ blivit omskurna genom
en omskärelse, som icke skedde med händer, en som bestod däri, att I
bleven avklädda eder köttsliga kropp, jag menar omskärelsen i Kris*
tus" (Kol. 2: 11). Dock är att märka, att aposteln i följande sats
tillägger: "I haven ju med honom blivit begravna i dopet; I haven
ock i dopet blivit uppväckta med honom, genom tron på Guds kraft,
som uppväckte honom från de döda". (Kol. 2: 12). Det är i täxten
en förbindelse av omskärelsen med dopet, men det gäller
"omskärelsen i Kristus", hjärteomskapelsen, pånyttfödelsen "genom tron på
Guds kraft", i vilken det köttsliga syndalivets väsen avlägges såsom en
befläckad och utsliten klädnad. Denna den gamla människans död
och begravning och uppståndelsen till ett nytt liv framträda
symboliskt i dopet.

Jämförelsepunkter finnas mellan omskärelsen och dopet, frånsett
det förhållandet att dopet är en symbol av "omskärelsen i Kristus".
Vi vilja påpeka några.

1. Omskärelsen var en yttre handling, av Gud befalld, varigenom
det åtta dagar gamla barnet formligen införlivades med det judiska
samhället såsom dess medlem. Till medborgarrätt i detta samhälle
var det genom den naturliga födelsen berättigat.

Dopet är en yttre handling, av Gud förordnad, av Kristus,
församlingens huvud, befalld, varigenom den, som är född av Gud, d. v. s.
pånyttfödd av Guds Ande genom Guds ord, omedelbart efter sin
omvändelse, formligen ansluter sig till Guds andliga Israel, Guds
församling på jorden. Till medborgarrätt i denna församling är var och
en berättigad, som är född ovanefter.

*) Systematic Theology. Yol. III. 549.

884

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0890.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free