- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
885

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Femte delen. Läran om Guds eller Kristi församling (Ecclesiologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

2. Omskärelsen företogs kort tid efter den naturliga födelsen med
gossebarnen i Israel.

Dopet meddelades av apostlarna åt "både män och kvinnor99 utan
dröjsmål, så snart de trodde av hjärtat det av dem predikade ordet om
Kristus, vilket länder till efterrättelse för alla folk och alla tider.

3. Gossebarnen i Israel räknades ej för israeliter, förrän de
om-skurits, ehuru de voro födda israeliter.

Den på Kristus troende människan kan icke betraktas såsom en
medlem av Guds församling på jorden, förrän hon blivit döpt, ehuru
hon genom "födelsen ovanefter" är en israelit i andlig bemärkelse.

4. Omskärelsen var den yttre gränslinjen, det synliga råmärket
mellan Guds egendomsfolk, uppenbarelsens bärare och bevarare, och
de i mörker och okunnighet vandrande nationerna, mellan jude och
hedning, mellan jude och icke-jude.

Dopet är den yttre gränslinjen, det för var man påtagliga råmärket
mellan kristna och icke-kristna, mellan Guds barn och världen, mellan
församlingen och icke-för samlingen.

Dessa jämförelser uppdragas, icke därför att de måste göras, utan
för att visa, att de kunna göras, om någon yrkar på, att något
växelförhållande må äga rum mellan omskärelse och dop. De som mest
ivra för en sådan förbindelse, synas göra det för att få någon grund
för s. k. spädbarnsdop eller begjutning. I många barndöparefamiljer
verkställer man ock med en viss noggrannhet begjutningen inom en
vecka efter barnets födelse, vare sig det är gosse eller flicka. Å andra
sidan söker man draga något stöd ur det förhållandet, att alla manliga
israeliter erhöllo omskärelsens insegel genom sitt förhållande till
Abraham såsom folkets stamfader. Omskärelsen blev en slags
nationell angelägenhet, eller om folket i sin helhet betraktas som en stor
familj, en familjeangelägenhet. På samma sätt har man sökt göra
antagligt, att dopet är en slags folk- eller familjeangelägenhet. De
små barnen skola döpas för föräldrarnas skull eller emedan de råka
födas i ett land, där kristendomen är erkänd såsom statsreligion. Alla
dylika försök att skaffa stöd för det s. k. barndopet äro lika många
fattigdomsbevis på verkliga skäl.

Johan Calvin var en ivrig försvarare av barndopet och av
begjutningen såsom dopsätt. I föreskrifterna om omskärelsen sökte han
stöd, stöd i gamla testamentet för en nytestamentlig inrättning. Det
kunde ske endast genom det påståendet, att det är blott ett förbund,
fortgående genom alla tider. Barn intogos i teokratien genom om-

885.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0891.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free