Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Femte delen. Läran om Guds eller Kristi församling (Ecclesiologi) - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
SJUNDE KAPITLET
Barndopet
66Sen till, att ingen får bortföra eder, i det att
han åberopar fäderneärvda människomeningar "
— Paulus.
Det kristliga dopet är ifrån Gud och börjar med Johannes,
Sakarias’ son. Åter ifråga om det s. k. barndopet blir förhållandet ett
annat. Det är en villfarelse och har utgått ur en sådan. Ganska
tidigt bildade sig, genom missförstånd av vissa bibelställen, den
uppfattningen att dopet vore oundgängligt för frälsningen eller vore av
vikt för borttagande av syndens besmittelse och för människans
pånyttfödelse. Dopnyfödelseläran synes vara spädbarnsdopets moderssköte.
Och spår av sagda lära skönjas tidigt hos Justinus Martyr (d. 160),
Ireneus (d. 202), Origenes (d. 254), Augustinus (d. 430) m. fl.
I fråga om barndopets anor och ålder råda olika meningar bland
barndöparna själva. I allmänhet medgiva de, att barndopet ej kan
härledas från nya testamentet, ifrån Kristus och apostlarna eller den
apostoliska tidsåldern. Bestämda uttalanden i den riktningen
föreligga av så framstående män som M. Luther, A. Neander, H.
Ols-hausen, H. A. W. Meyer, A. E. Norbeck, K. R. Hagenback, Hahn,
Hanna, Winer, Grotius, J. P. Lange, biskop Barlow, biskop Taylor,
Baumgarten-Crusius m. fl. Ett sådant medgivande är ju allt som
behöves. Men om nu icke barndopet är nytestamentligt, vadan är det
kommet? En del barndöpare giva det en judisk, andra en hednisk
härkomst. De fördjupa sig i omskärelsen, i tvagningarna och baden
891.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>