- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
894

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Femte delen. Läran om Guds eller Kristi församling (Ecclesiologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

äro icke frälsningens symboler, utan verkliga salighetsmedel, utan
vilkas åtnjutande man går förlorad.

På sådana grunder uppbyggdes läran om barndopet och dess
nödvändighet. Det är, såsom vi sade, en villfarelse och vilar på en
annan sådan, läran om dopnyfödelsen, eller, såsom det heter,
"sakramentens saliggörande verkan". Luther följde Augustinus, men
Zwingli och Calvin aweko från honom. Den senare var dock en
ivrare för barndopet, men på andra grunder. Enligt den israelitiska
samfundsordningen intogos gossebarnen genom omskärelse i
samfundskroppen. Den gamla nådeshushållningen fortgår under nytt
namn. Barnen höra dit. Barnen skola döpas.

I den väldiga dopdebatten i stadens kyrka i Sundsvall den 15
mars 1882, där fem baptistpredikanter med pastor A. Wiberg i
spetsen kämpade mot ett trettiotal prester, yttrade en av de förnämsta
bland dessa: "Vad beträffar barndopet måste vi medgiva, att det
icke finnes ett enda ställe i nya testamentet, på vilket man kan lägga
fingret och säga: ’här står det’." Detta medgivande, som väckte
ett oerhört uppseende i det presterliga lägret, avgjorde till stor del
stridens utgång. De små barnens dop kan man icke finna i bibeln,
utan endast till mogen ålder komna "mäns och kvinnors" dop, de
troendes dop. Om nya testamentet bjuder och uppvisar endast
troendes dop, så förbjuder det spädbarns dop och lämnar därpå intet
exempel, men barndöparna, i likhet med Augustinus och Calvin, söka
försvara, det med bibliska stöd och grunder. Följande bibelrum pläga
anföras såsom stöd för spädbarnsdopet: 1 Ms. 17: 10—14; Mtt. 18:
1—6; 19:13—15; 28:19; Mk. 9:33—37, 42; 10:13—16; 16:16; Lk.
1: 15, 41, 42; 18: 15—17; Jh. 3: 5; Ag. 2: 38, 39; 16: 15, 32—34,
40; 18: 8; I Kor. Is 10; 6: 11; 7: 14; 16: 15; Ef. 5: 25; Eb. 10:
22; 11: 6; 1 Pt. 3: 21.

Intet av dessa bibelställen handlar om barndopet. Om de skola
användas som stöd kan det ske endast genom misstydning. På en
falsk bibeltolkning bygges dopnyfödelsen och barndopet. 1 Ms. 17:
IQ—14 handlar om omskärelsen, icke om dopet. Jesus säger icke
"dessa små barn (paidia), som tro på mig", utan "dessa små" (hoi
mikroi), lärjungarna såsom blygsamma, okonstlade, anspråkslösa,
bland vilka den gosse kan räknas, som Jesus "kallade fram" och
ställde mitt i lärj ungakretsen. Detta ställe rör icke de små, späda,
nyfödda barn, som av mödrarna buros fram att Herren skulle "röra
vid" dem. Han verkligen "rörde vid" dem, men icke med vatten-

894.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0900.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free