- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
902

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Femte delen. Läran om Guds eller Kristi församling (Ecclesiologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Nattvardens instiftande sammanfaller med påskfirandet i
Jerusalem den fjärde påsken efter Kristi dop. Påskalammet skulle slaktas
och tillredas under aftonen fredagen den 14 Nisan (april) mellan kl.
3—6 för att förtäras under senaftonen (6—9). Fredagen kl. 6 e. m.
ingick den 15 Nisan eller själva påsksabbaten, vars ingång skulle
helighållas med påskalammsmåltiden. Fredagen, "tillredelsedagen",
kl. 3 e. m. hängde Kristus död på korset, det rätta påskalammet, och
hans nedtagande av korset, balsamering och begravning sammanföll
till tiden med tillredelsen av påskalammet i judarnas hem eller i
templet. När den judiska påsksabbaten eller lördagen ingick
fredagsaftonen kl. 6, vilade Jesus i graven. Han hade således firat påsken
med de sina tidigare än vanligt. Efter att i fyra på varandra följande
dagar, efter vårt sätt att räkna dagar, söndag, måndag, tisdag och
onsdag, hava varit i elden, angripen från alla sidor av fienderna, drog
han sig på onsdagsaftonen eller sena kvällen över Oljeberget undan
ut till Betanien, där han vilade sig, tills han på torsdagen den 13
Nisan på senaftonen samlades med de sina i den "stora salen" i
Jerusalem, vilken ställts till deras förfogande, där lärjungarna gjort
förberedelser för påskalammets slaktande och ätande. På så sätt
slaktades både det förebildande och det verkliga påskalammet den
14 Nisan, såsom föreskrivet var i Moses’ lag.

En senafton lik den i salen i Jerusalem torsdagen den 13 Nisan
eller, om vi räkna från kl. 6 e. m., fredagen den 14, har intet
motstycke i mänsklighetens historia. Skrymteriets mask, som Judas med
så stor skicklighet burit ett par års tid, ryckes av honom, och
"förrädaren" står där blottad och uppenbar, skummande av raseri. Tvisten
om företräde i 1 ärj ungakretsen avledes med en träffande liknelse, och
Petrus varnas. Och vad skola vi säga om fotatvagningen, om liknelsen
om vinträdet och grenarna, om svaren på Tomas’, Judas Taddei och
Filippi frågor, om-det "nya" budet, om bönhörelselöftet, om det
upprepade löftet om Anden, om den upprörda själsstämningen hos
Jesus, innan Judas lämnat rummet, och den lättnad han kände, när
förrädaren drog sig undan? Och den underbara förbönen! Är det
att undra på, om det drog ut inemot midnatt, innan uppbrott skedde?

En sådan afton eller natt var det, alldeles enastående, då den
stiftelse kom till stånd, som bär namn av nattvard eller aftonmåltid,
brödsbrytelse, "Herrens måltid", "Herrens bord".

Bröd och vin hörde till påskalammsmåltiden. Husfadern fyllde
vinbägaren fyra gånger och drack därur jämte hela familjen. Den

902.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0908.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free