- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
907

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Femte delen. Läran om Guds eller Kristi församling (Ecclesiologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

vatten; 3) att hon förbidar Kristi tillkommelse och härlighets
uppenbarelse. "Så ofta I äten detta bröd och dricken kalken förkunnen I
Herrens död, till dess att han kommer" (1 Kor. 11: 26).

Herrens bord är en särskild, lugn och fridfull plats, dit
medlemmarna av Guds husfolk draga sig tillsamman för att i fulla drag njuta
av det gemensamma fadershusets rika tillgångar, och likväl har väl
knappt någon av evangelii sanningar blivit till så stort tvistefrö, som
just nattvardsläran. Även här insmög sig ganska tidigt
föreställningen om "sakramentets" magiska kraft. Blotta bruket av
nattvarden medförde syndaförlåtelse och frälsning. Dop och nattvard
blevo två frälsare. De påviske sågo i det förvandlade brödet Kristus
själv. Man fick i nattvarden ett "offer". Hostian upplyftes av
presten och bokstavligen tillbedes av folket såsom Gud. Om en prest
med sitt förfarande kan göra av bröd Gud själv, är det underligt, om
en slik underman av en okunnig och vidskeplig hop anses för mer än
en gud?

Den katolska kyrkan med sin bröd- och vinförvandlingslära, enligt
vilken brödet och vinet, efter den presterliga välsignelsen, icke längre
äro bröd och vin, utan Kristi verkliga kropp och blod, har intagit sin
ståuidpunkt gent emot hela det protestantiska lägret, som förnekar
denna brödförvandling, bestrider nattvardens betydelse av "offer"
samt yrkar på nattvardens bruk "sub utraque forma", under båda
formerna. Ingen protestantisk bekännelse "tager kalken från
lekmännen". Så långt äro protestanterna eniga. I teorien enas de även
därom, att nattvarden förutsätter kommunikantens personliga tro, men
i praktiken hålla de i den punkten icke jämna steg med varandra.
Somliga protestanter lämna "uppenbara syndare" tillträde till
nattvarden, sedan de först "skriftat". Det går an att "skrifta", utan att
veta vad verklig sinnesändring och tro är. Man nöjer sig med en
tillfällig botfärdighet och mer mekaniskt avgiven syndabekännelse.
Till och med metodisterna släppa fram till "altaret och sakramentet"
dem, som förklara sig "vilja bliva frälsta och undfly den
tillkommande vreden". Vem kan icke önska det? Men är en sådan önskan
tro? Lika litet som den av presten förestavade syndabekännelsen
bland uppenbara syndare en timme före gudstjänsten en söndag, då
nattvard hålles i en statskyrkoförsamling. I båda fallen framgår
visserligen den i och för sig riktiga föreställningen, att Jesu stiftelser
ställas beroende av den personens sinnesförfattning, som undfår dem,

907.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0913.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free