- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
924

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Femte delen. Läran om Guds eller Kristi församling (Ecclesiologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

komma annat än mellan döpta kristna, som på samma gång äro
församlingsmedlemmar, och då uppstår ju ingen tvist i den punkten annat
än med de församlingar, vilka bildas enligt sagda församlingsordning.
Sluten kommunion blir ju självklart regel och den öppna undantag".
Men baptisterna, som icke erkänna barndopet eller någon begjutning
och bestänkning vilken som helst för dop, komma väl ändock uti en
alldeles särskild ställning i denna fråga? Då ej barndopet eller en
begjutning eller bestänkning i en mognare ålder är något dop, så äro
helt enkelt alla, som icke såsom troende blivit nedsänkta i vatten till
den treenige Gudens namn, odöpta och således icke häller medlemmar
av församlingen, vadan de icke såsom sådana äga att i brödsbrytelsen
deltaga. När en baptist säger odöpt, betyder det något helt annat,
än då en annan trosbekännare säger det, och därför blir frågan om
den öppna eller slutna kommunionen ytterst brännande för
baptistsamfundet, som har en alldeles särskild ställning mitt ibland alla de
övriga. Då skriften sätter omvändelse och tro före dopet, icke kan
man då erkänna riktigheten av den församling, som uppstår «genom
att begjuta medvetslösa barn med vatten, och således kan man icke
heller uti en sådan församling deltaga i nattvarden såsom med troende
och döpta kristna, då ju många icke äro och aldrig varit troende och
alla äro odöpta. Då någon blir omvänd och troende, kan man icke
giva honom plats vid nattvardsbordet, då han ännu icke är döpt och
således ej heller medlem av församlingen, utan endast begjuten. Man
säger väl, att det är tillbörligt att högakta en annans övertygelse, och
då någon anser barndopet vara ett rätt dop, så bör det ock av andra så
hållas och anses. Det vill säga, om en troende, vilken såsom barn
blivit begjuten, anser denna begjutning för ett rätt dop, så bör han på
grund av denna sin uppfattning av sitt dop hava tillträde till
nattvarden hos troende och döpta kristna, vilka ock av samma skäl skulle
kunna bryta bröd hos begjutna och troende kristna. Men huru mycket
han än tror sin begjutning vara dop, kan han likväl icke med sin
tro göra begjutning till dop. Att handla på grund av en annans
okunnighet eller självbedrägeri, är ju varken rätt eller hederligt.

Men frågan är väl ändock den, säger någon, huruvida skriften
verkligen lär, att dopet är föregående i förhållande till nattvarden, att
man genom dopet blir medlem av församlingen samt att nattvarden
förutsätter både dop och församlingsgemenskap. Ja, dessa äro dé tre
stora frågorna, som vi hava att med bibeln i hand undersöka.

Nu är det en allmän mening, att både dop och nattvard hava sina

924.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0930.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free