- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
925

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Femte delen. Läran om Guds eller Kristi församling (Ecclesiologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

förebilder uti gamla förbundet. Skådebrödsbordet med sina tolv bröd
och sina vinbägare är en tydlig hänsyftning på nattvarden i nya
förbundet. Likaså påskalammsmåltiden i gamla förbundet, i vars ställe
nattvarden säges vara kommen i nya förbundet. Men vilka åto och
drucko av det, som fanns på skådebrödsbordet? Presterna. Ett fåtal,
några till sitt ämbete utvalda människor. Denna kommunion var till
sin natur strängt "sluten". Och var försiggick den? Inne uti den
främre helgedomen, som är en tydlig förebild av församlingen på
jorden, där medlemmarna, som äro prester och konungar för Gud,
hava att tjänstgöra. Sålunda hämta vi hos skuggorna och förebilderna
i gamla förbundet ett sådant begrepp om nattvarden, som gör den till
en församlingens sak och till en sluten måltid. Likaså framgår saken
ur påskalammsmåltiden, i vars ställe nattvarden påstås vara kommen.
Det var ett slaktat lamm som uppåts. Måltiden var starkt begränsad.
Den hörde endast judarna till. Judafolket var i flera hänseenden en
förebild till Guds församling i nya förbundet. Men påskalammet
var en familjefäst med religiös betydelse. Påskalammet åts familjevis.
Varje husfader skulle slakta ett lamm för sig och de sina, och det
förtärdes uti familjens sköte, i den avskilda, tätt slutna familjekretsen.
I dessa familjer framträdde församlingsbegreppet ifrån en annan sida.
Församlingen såsom fördelad i många olika grupper framträder
såsom ett över hela jorden i större och mindre flockar fördelat folk,
vilka alla äro frälsta genom samma blod och näras av samma lamm,
påskalammet. Inom dessa flockar, tätt sammanslutna grupper, av
israelitiska medborgare, medlemmar av Guds nya Israel eller Kristi
kropp på jorden, Guds församling, firas nu Jesu dödsåminnelse, och
Lammets kropp och blod ätes och drickes andligen. Nattvarden blir
således en församlingens sak, som den förehaver inom sin slutna krets,
och inom de olika församlingarna ätes och drickes påskalammet på
enahanda sätt. Nu kan visserligen någon göra samma tillämpning,
som vi gjort på församlingen, på den s. k. "osynliga kyrkan", men
för det första är en osynlig församling ett för skriften alldeles
främmande begrepp, och för det andra torde en församling, som själv är
"osynlig", få åtnöja sig med det, som är osynligt, vilket icke är
händelsen med brödet och vinet i nattvarden.

Se vi nu på de ställen i nya testamentet, där nattvarden omtalas,
så finna vi, att det var en "sluten" kommunion, ja, en strängt sluten
sådan. Första gången den omtalas är vid dess instiftelse, då den följde
på och avlöste påskalammsmåltiden. Här är ju en strängt begränsad

925.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0931.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free