- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
926

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Femte delen. Läran om Guds eller Kristi församling (Ecclesiologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

skara, på sin höjd tretton personer eller åtminstone tolv, ehuru Herren
Jesus hade många gånger detta antal, som trodde på honom. Det var
Mästaren och hans apostlar. Vem kan kalla denna kommunion eller
gemenskap, som de hade med varandra i Jerusalem samma natt, som
Jesus led, för en "öppen" kommunion? Såsom alla andra judiska
familjer voro de tillsammans denna minnesvärda afton och natt såsom
en sluten grupp.

Då brödbrytelsen omtalas i Apg. 2. kap., så säges det, att de, som
deltogo i den kommunionen, voro desamma, som gärna anammat
apostelens ord och blivit döpta samt kommit till församlingen.
Sammanhanget giver icke vid handen, att brödbrytelsen var "öppen" för
andra än församlingens medlemmar, således tydligt begränsad och
sluten inom församlingens eget område. Likaledes då det på andra
ställen i apostlagärningarna eller breven talas om nattvarden,
framskymtar aldrig någon kommunion, som var "öppen" för utom
församlingen stående eller icke-medlemmar. Huru kan man då ens tala om
en "öppen kommunion" eller "fria nattvardsgångar", där man äger
att deltaga utan avseende därpå, om man är medlem av Guds
församling eller ej, eller ock blott på rekommendation av en enskild person
eller förening, som ändock icke är en församling?

Eller kanhända den "öppna kommunionen" är riktig därför, att
en del baptister i England bruka densamma, däribland även Spurgeon?
Ja, om en sak kan bevisas så lätt, då är väl den "slutna kommunionen"
på samma grund rätt, emedan baptisterna i Amerika, Sverige och i
hela världen för övrigt allmänt öva den? Vi kunna icke följa dem,
som med slika bevis vilja stödja sin sak, ty ett sådant bevis är lika
med intet bevis. Och vad nu beträffar särskilt baptisterna i England,
så hava de redan och långt före detta fått smaka de bittra frukterna av
denna tydliga avvikelse från Guds ord att till nattvardsborden inbjuda
odöpta och icke-medlemmar. Jämförelsevis går icke baptistsamfundet
framåt med samma utomordentliga framgång, där den öppna
kommunionen användes. Det uppstår såsom en stockning i
församlingslivets utveckling, och många, som eljes skulle bliva döpta och
församlingsmedlemmar, bliva det aldrig, utan få en del av sina viktigaste
behov tillfredsställda ändå, genom vilket hinder de skada sig själva
och församlingen. För övrigt är det klart, att då man, så att säga,
lånat ut eller förärat församlingens dyrbaraste klenod åt dem, som
icke äro medlemmar av församlingen, dessa ju kunna komma på den
tanken att handla konsekvent samt begära även ledamotskap i försam-

926.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0932.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free