- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
930

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Femte delen. Läran om Guds eller Kristi församling (Ecclesiologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Apg. 8 kap. om den etiopiske hovmannen. Filippus undervisade
honom om frälsningen i Kristus Jesus. Täxten var ju evangelisk?
Såsnart mannen blivit en troende och frigjord, utropar han: "Se,
vattnet• Vad hindrar mig att bliva döpt?" Han säger icke: "Giv
mig nattvarden, Filippus". Han begärde först och främst att bliva
döpt, och Filippus döpte honom det första han gjorde, sedan mannen
blivit en troende.

Vi anse oss nu hava med skriften tydligen bevisat, att dopet är
föregående i förhållande till nattvarden samt följer omedelbart uppå
tron. Kan någon jäva dessa tydliga bevis? Någon säger: "Det är
ju ingen, som motsäger detta förhållande. Det är ju det allmänna
bruket i landet att döpa människorna i deras späda ålder och giva
dem nattvarden vid mognare år, då de själva kunna förstå betydelsen
av ett så viktigt steg. I alla händelser blir ju då dopet föregående i
förhållande till nattvarden, och det allmänna förfaringssättet är ju
i så fall bibelenligt, och i denna punkt uppstår ingen
meningsskiljaktighet". Men om nu barndopet i och för sig är förkastligt och
alldeles icke något dop, huru blir då förhållandet? Påträffa vi då
icke många i våra dagar, vilka i verkligheten icke erkänna den
sanningen att dopet är föregående? Vad nu beträffar barndopet, så må
vi väl fråga, varför människorna skola döpas, innan de veta och förstå,
vad dopet innebär, då de icke kunna släppas fram till nattvarden,
innan de äro undervisade om vikten av detta steg. Man må ock
hava rättighet spörja, varför icke den lutherska kyrkan och våra
prester i allmänhet i tillämpningen följa landets barnalära, Luthers
lilla katekes. Där ställes lagen eller de tio buden först. I andra
rummet evangelium, i tredje bönen, i fjärde dopet och i femte
nattvarden. Alldeles rätt och bibelenligt, men i tillämpningen vänder
man om Luthers salighetsordning och sätter i första rummet det, som
han satt i fjärde. Förklara detta den, som det kan. Det tål att tänka
på anledningen härtill. I alla händelser äro alla dessa, som i
barndomen blivit begjutnä med tre händer vatten, odöpta, och om de taga
nattvarden, innan de såsom troende blivit döpta med ett bibliskt dop, så
erkänna de icke i handling den sanningen att dopet är föregående i
förhållande till nattvarden. Och huru många tusende kristna i vårt
land göra sig icke skyldiga till detta förbiseende! Såsom vi redan
påpekat, kan icke deras tro att de äro döpta göra deras begjutning
till ett kristligt dop. Ack, vilket mörker i förståndet som mången
gång kan förefinnas tillsamman med en mycket varm förtröstan på

930.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0936.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free