- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
931

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Femte delen. Läran om Guds eller Kristi församling (Ecclesiologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Herren i hjärtat! Må Gud, som har överseende med okunnighetens
tider, sända klarhet i sin lära till alla, som hava Jesus rättsinneligen
kär, så att den dagen kommer snart, då ingen på Jesus troende förbiser
Herrens tydliga ord och deltager i nattvarden, innan han är döpt med
ett bibliskt dop, på det att Herren måtte få rätt i sitt ord, då han lär
oss, att dopet går närmast efter tron och före nattvarden. Insåges
detta allmänt bland de kristna i våra dagar, så skulle många hundra
och tusen "låta sig döpa" först och främst och sedan upptaga frågan
om nattvarden. Det skulle bliva ett allmänt erkännande, att man gjort
ett stort språng, då man upptog nattvardsfrågan och ordnade sig till
nattvardsföreningar, innan man behandlat och tillämpat dopfrågan.
Hade man tagit det, såsom det förekommer i skriften, så hade inga
nattvardsföreningar behövt komma i fråga. Den heliga skrift känner
heller icke till sådana utan endast församlingar. Hade dopfrågan fått
komma före nattvardsfrågan, såsom bibeln har det, så hade det med
ens blivit bibliska församlingar, och hela bestyret med
nattvardsföreningarna hade uteblivit såsom obehövligt.

Vår andra fråga var: Blir man genom dopet medlem av
församlingen? En sak, som med tydliga ord säges i den heliga skrift, kan
ju icke bliva omtvistad. Apostelen Paulus säger i 1 Kor. 12: 13:
"Ty vi döptes ju alla i en enda Ande till en enda kropp, antingen vi
äro judar eller greker, tjänare eller fria, och vi hava alla druckit till
en enda AndeVilken kropp apostelen menar, är ju fullkomligt
klart. Apostelen talar om Kristi kropp, som är församlingen.
Skriften känner ingen annan församling än en sådan, som består av
troende och döpta kristna. Församlingen i Rom bestod av troende och
döpta kristna. Likaså församlingarna i Korint, Filippi, Tessalonika,
Efesus, Galatien, Antiokia och Jerusalem. Föreståndarna kunde
sammankalla sina olika församlingar och föreställa dem envar livslevande
inför varje tvivlare på församlingens synlighet. Det är om en sådan
församling, som består av troende och döpta kristna, som apostelen
begagnar uttrycken Guds åker. Guds byggnad, Guds tempel, Kristi
kropp o. s. v. Det händer nog, att en del av dessa bestämningar kan
tillämpas på kristna föreningar, som icke äro församlingar, men detta
kan icke omintetgöra det förhållandet, att de sagda benämningarna äro
ursprungligen begagnade om sådana församlingar, som utgjordes av
troende och döpta kristna, samt att de på sådana församlingar hava
sin egentliga tillämpning. Liknelsen om vinträdet och grenarna
framställer det förhållandet, huru varje själ, som lever i Kristus, för sitt

931.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0937.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free