- Project Runeberg -  Biblioteksbladet / Femtonde årgången. 1930 /
142

(1916)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Litteratur - D. Filosofi - H. Skönlitteratur

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

intressant är ju, att Konfucius utbytte det i den äldsta litteraturen använda begreppet Shang ti
(»Herren i höjden») mot det opersonliga Tien, himlen, som därför näppeligen motsvarar Gud (med stort
G). Förf. säger vidare, att Konfucius’ uppfattning om andemakterna eller livet efter detta är av
föga vikt. Detta är sant, men det är säkert av vikt för västerländska läsare att få veta, att Kinas
inflytelserikaste personlighet redan 500 år f. Kr. kommit till en agnosticism, som Västerlandet
först under den allra nyaste tiden nått fram till. Konfucius’ råd »att vörda andemakterna men
hålla sig på avstånd från dem» kan jämställas med Goethes: att lugnt vårda det outforskliga men
ej närmare syssla med det.

Det mest vägande i boken är säkerligen förf:s tolkning av sådana kapitel ur Chuang-tsï, som
ej förut finnas på svenska (de sju första böckerna ha översatts av Erik Folke). Här finns
verkligen åtskilligt för européer att lara. Då Chuang-tsï dessutom är en av Kinas största diktare, är
det på tiden, att han blir uppskattad hos oss. Boken anbefalles på det livligaste åt
folkbiblioteken.         H. Sg.

Ruin, Hans. Själens försvarsproblem. H. G. 1929. 264 s. De.         5:50.

En psykologiskt-filosofisk essaysamling av högt konstnärligt värde. Grundtanken är hävdandet
av det andliga livets egenart gentemot ett strängt naturalistiskt betraktelsesätt. Av särskilt
intresse äro studierna »Romantik i nutidens vetenskap» med dess karakteristik av det
vetenskapliga nutidsläget och »Känslans diktargåva», där förf. visar sin förmåga av fin själsanalys.         G. A.

Vannérus, Allen. Om sammanhanget i världen. En översikt. A. B. 1929. 120 s. Dj.         2:75.

En undersökning av begreppet sammanhang i dess tillämpning på olika verklighetsområden.
Av särskilt intresse är framställningen av aktuella naturvetenskapliga och naturfilosofiska
teorier, med vilka förf. är grundligt förtrogen. Dess studium förutsätter allmänt filosofiska och
naturvetenskapliga förkunskaper; att framställningssättet är ganska abstrakt, ligger i ämnets
egen natur.         G. A.

Watson, John B[roadus]. Behaviorismen (uppförande-psykologien) och
dess metoder. (The ways of behaviorism.) Övs. [fr. eng.] av I. v. Tell. N. o. k.
1929. 129 s. PSreg. De.         3:75, inb. 5:50.

Den amerikanske psykologen J. B. Watson är den främste representanten för den s. k. behaviorismen.
Därmed menas en riktning, som bestrider den inre iakttagelsens vetenskapliga värde
och fattar psykologien som en undersökning av människans beteende eller synbara reaktioner
mot olika situationer (uttrycksrörelser, handlingar, ordreaktioner o. s. v.). I detta arbete ger
Watson en kort och lättfattlig framställning av sin ståndpunkt. Han söker visa, hur känslolivet,
tänkandet, minnet och andra psykiska företeelser låta sig förklaras ur reaktionslärans synpunkt.
Riktningens förtjänster framträda härvid klart och tydligt; dess huvudbrist synes vara den
fullständiga bristen på kunskapsteoretisk orientering. Boken förtjänar att rekommenderas till
självstudium, gärna i förening med något psykologiskt arbete av annan riktning, exempelvis Mc
Dougalls nyutkomna: »Människans själsliv.»         G. A.

H. Skönlitteratur

.
Aischylos. Eumeniderna. (Försoningen.) Tolkad [fr. grek.] av Emil Zilliacus.
H. G. 1930. 109 s. Hceoa.         3:75, inb. 6:50.

Med detta skådespel har den lärde finländaren avslutat sin översättning av Aischylos’ stora
Orestes trilogi. Den för sitt modermord av hämnd gudinnorna förföljde Orestes får vädja till Hellas’
nyare och mildare gudar Apollon och Atena, som skydda honom. I en reguljär domstolsscen, som
tillika skildrar den mytiska uppkomsten av areopagens domstol, frikännes han, varefter Atena
även blidkar hämndgudinnorna och förvandlar dem till »välsinnade» (eumenider). Dramat är ej
särdeles dramatiskt men har dock mycket poetiskt och kanske än mer kulturhistoriskt intresse.
Översättaren gör även denna gång en fullt ledig och nutidsvärdig tolkning, vartill han fortfarande
räknar utbytet av antik trimeter mot modern blankvers.         F. V.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:14:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/biblblad/1930/0154.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free