- Project Runeberg -  Biblioteksbladet / Nittonde årgången. 1934 /
293

(1916)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

LOUIS BROMFIELD.

Av Erik Lindström.

Louis Bromfield tillhör inte längre de yngsta författarnas krets. Han är född
1896. Men för oss måste han ännu anses företräda den moderna amerikanska
litteraturen. Särskilt som han inte har stått still utan underkastat sin mening
om centrala ting förnyad prövning och alltjämt söker nya uttrycksmedel för
sina konstnärliga syften.

Han har från början fullföljt de redan traditionella angreppen på den
puritanska andan i det amerikanska samhället och har hävdat den undertryckta
naturens och den individuella frihetens rättigheter. Men han har också på
sistone tagit upp problemet med långt större allvar, gett det vidare perspektiv
och sökt särskilja den ursprungliga puritanismen, fattad som religiös och
moralisk principfasthet i dess allmännare karaktär, från dess bleka och hycklande
avkomma i modern tid. Han hade tidigt syftat till att söndra skalet från kärnan
men först nu visar han en avgjord sympati för det starka och bärande, det
gedigna och allvarliga i den förkättrade 1800-talsandan. Fortfarande tränger han nog
inte riktigt ner till djupet men avsikten är lika uppenbar som ärlig.

Formellt har han också prövat olika vägar. Han slog först an på samma
sätt som kollegerna i kretsen genom det raffinerade artisteriet i språk och
komposition. En modern teknik kännetecknade hans berättarkonst, som kunde
erinra både om ett mjukt och nyanserat måleri och snabb och glidande film,
som vill fånga allt det samtidigt skeende i hastigt växlande bilder,
sammanhållna av ett mer eller mindre märkbart nät av trådar åt olika håll. Men man
kan också konstatera, att i hans sista roman den lugna, översiktliga berättelsen
förhärskar och övergår i ett episkt maner, som avgjort är i släkt med 1800-talets
bästa engelska romankonst.

Louis Bromfield kan räknas till Pariskolonien av amerikanska författare.
Han deltog i världskriget och har sedan slagit sig ned i Frankrike. Som många
andra av sin generation hade han tryckts av den konventionella och pryda
ameri-kanismen, som lika lite är enbart ett litterärt motiv som den är en allt annat
utplånande realitet. Den har så länge ställts vid spöpålen av moderna
författare, att dess gedignare motbilder, en fast och hedervärd idealism och en lugn
och säker självständighetskänsla, alldeles trängts i skymundan. Men det som,
länge fått schavottera i litteraturen hämnas i regel genom att göra ifrågavarande
litteratur antikverad och ensidig, och så har det gått även i detta fall.
»Naturens» och frihetens apostlar gentemot konvenans och sterilitet kunna inte längre
leva på de tendentiöst negativa bilderna av det angripna amerikanska systemet,,
de måste skapa något nytt och positivt. De måste för att bestå visa sina egna
ideers fruktbarhet eller ge upp striden. Och man kan också skönja tecknen
till ett mera positivt innehåll i de yngres diktning. Men det är givetvis svårt
för de författare som leva i främlingsland att komma över det negativas gränser.
Bromfield har, som antytts, gått vägen tillbaka, sökt upp källsprången för det

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Oct 10 18:52:00 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/biblblad/1934/0299.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free