- Project Runeberg -  Biblioteksbladet / Nittonde årgången. 1934 /
298

(1916)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

298

ERIK LINDSTRÖM.

nomiska chanser, var lika misslyckat som allt annat i hans skenvärld. Hans son
med den sunda och livsdugliga bondhustrun dör genom en olyckshändelse och
han själv måste anklaga sig för att ha delvis förskyllt den.

The farm — Lantgården — finns inte översatt till svenska, men är så
betydelsefull, att den inte kan förbigås vid en karakteristik av Bromfields
författarskap. The farm är en bygderoman från Ohio och en släktkrönika med vida
förgreningar. Det är ett försök att ge hundra års amerikansk historia, sedd från
en provinsiell utsiktspunkt och med uppenbar sympati för farmaren, den vid
jorden och dess väsentligheter fastvuxne.

Krönikans första huvudperson är en överste av 1700-talets snitt, en klok och
human människa med tro på människonaturens godhet och värde. Han grundar
farmen; hans svärson, även han av skotsk börd, tar vid och fullföljer verket.
Han representerar 1800-talet, arbetet, folkligheten, energin. En patriarkalisk
idyll härskar under hans tid, men staden med geschäft och industri börjar
inkräkta på landet. Han är den verklige farmaren, bonden som lever i nära
samband med jorden och vad den bär, fast, helgjuten och okuvlig i sin
frihetskänsla. Han är ett stycke av en puritan; men han företräder den puritanism,
som skapar ett starkt folk och ett rättfärdigt liv, heter det om honom. Han
blir Old Jamie, ett tecken och en symbol för det fasta, hederliga och orubbliga.
Han får se den nya andan segra, krämarandan, som han avskyr. Men han dör
obruten. Det fanns ingen inskrift på hans gravsten, men hade det funnits,
borde den kort och enkelt lytt så: »Här vilar en god medborgare.» Om det
funnits fler lika honom, hade Förenta staternas historia sedan inbördeskriget blivit
annorlunda, tillägger hans levnadsskildrare.

Hans dotterson ger upp gården och drar ut i världskriget. I denne
yngling, Johnny, har författaren tecknat åtskilligt av sin egen utvecklingshistoria
och erfarenhet. Det är i mycket med hans ögon vi få se lantgårdens idylliska,
trygga liv. Kring honom målar författaren med trofast hand en serie
innerligt levande tavlor ur livet på landet med det syfte som företalet utsäger, att
visa värdet av denna tillvaro. »Det var ett gott sätt att leva, och om ni också
må leva och bli så gamla som Översten, så betvivlar jag att ni skall finna
på ett bättre sätt.» Det livet inrymmer två fundamentala grundsatser:
frihetskänsla och idealism.

Vi se att The farm innehåller en mycket positiv förklaring samtidigt som
den är en lovsång över svunna tider. Men berättaren menar, att det bästa i dem
inte är helt utdött. Det kan återuppstå.

Romanen är något schematisk här och var, den kan hemfalla åt en något
knapphändig kröniketon, men den bjuder på ett myller av levande och
intressanta figurer och den är genomträngd av en stark och innerlig känsla.

Bromfields sista till svenska översatta verk är en samling av fyra noveller
under titeln: I dag röd — i morgon död. Tidigare har Bromfield publicerat en
serie skickligt gjorda småberättelser (short stories). Den nya boken visar hans
säkra och medvetna kunnighet även i det större formatet. I alla novellerna
utspelas handlingen mot bakgrunden av ett mer eller mindre raffinerat modernt
lyx- och nöjesliv. Miljön har föga intresse att erbjuda, vare sig det är en
nattklubb, ett lyxhotell eller en rekordsättande atlantångare. Men där skymtar
ett och annat personligt problem som fängslar, även om ingen av novellerna äger
samma gedigna halt som Bromfields bästa romaner. I ett par fall skymtar
motsättningen mellan det stillsamma, tråkiga och reglerade vardagslivet och
lusten efter spännande upplevelse, efter handling och sensation. Så i första

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Oct 10 18:52:00 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/biblblad/1934/0304.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free