- Project Runeberg -  Biblioteksbladet / Nittonde årgången. 1934 /
300

(1916)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

30o

LUIGI PIRANDELLO.

och livets verkliga natur. Han låter fantasi och verklighet mötas i ett bisarrt
halvdunkel, i vilket han kastar in raketer, som för ett ögonblick söka att skingra
mörkret, att ge en glimt av det som rör sig på själens gränsområden. Sannolikheten
i de situationer, som ligga till grund för Pirandellos arbeten, är ofta inte så stor,
men den medvetna konstruktionen tjänar endast till ram för den psykologiskt
givande handlingen. I romanen »Salig Mattias Pascal» låter författaren en människa
försvinna och skifta gestalt för att komma ifrån sin tidigare tillvaro. Men Pascal
upptäcker snart, att »verkligheten» har sina bestämda gränser, som man inte kan
komma över utan giltigt pass, och han ser sig tvungen att än en gång försvinna.
I »Henrik IV», en av Pirandellos yppersta pjäser, skildras jagets lek med sig själv.
Mannen, som efter en olyckshändelse blivit sinnessjuk men så småningom
återvunnit sin hälsa, lever i fortsättningen två liv, därför att det roar honom att spela
den roll, som andra hållit för hans naturliga. Men han gör det inte ostraffat:
han förgår sig och dömer sig därigenom själv till att övertaga den vansinniges roli
livet ut. Mera realistiskt är problemet i dramat »För att skyla sin nakenhet» . Den
stackars förförda flickan, som sökte döden, ville försköna minnet av sitt liv genom
en fingerad romantisk kärlekshistoria, men tyvärr blev hon räddad och kunde ju
inte levande spela den roli, som efter döden skulle ha gjort sig så bra. En lek med
»illusionens verklighet» förekommer i åskilliga andra dramer och noveller. Både
spännande och gripande framställes den i »Sex roller utan författare», där rollerna
exponera sig som endast halvfärdiga utkast, ofullbordade öden, som av skådespelarna
skola göras till ett drama. Stundom (t. ex. i »Alla ha rätt») blir det ett alltför
tröttsamt bollande med paradoxer, den intellektuella leken blir självändamål och
saknar den livets friska fläkt, som är nödvändig för att åstadkomma dramatisk
spänning.

Pirandellos svar på de djupa frågorna äro givetvis ofta rätt svävande. Han
visar på de svårigheter, som vidlåda vår tillvaro, pekar på de misstag och olyckor,,
som uppkomma därigenom att människorna äro så olika och ha så olika
möjligheter att förstå varandra. Vår uppfattning om sanningen och »verkligheten» är
också subjektiv, »alla ha rätt» avser just att framhäva relativiteten häri. Men
samtidigt håller författaren till en viss grad på den subjektiva föreställningens varder
betydelsen av vår uppfattnings »verklighet».

Härmed har jag blott velat fästa ’Uppmärksamheten vid Pirandellos
problemställningar. Hans starka dramatiska begåvning kommer honom att ge dem en
lockande klädnad: förtätad spänning på det själsliga planet och vanligen en levande
och naturlig dialog.

Luigi Pirandello föddes på Sicilien år 1867, började skriva redan vid 20 års
ålder, men slog igenom som författare först vid en långt senare tidpunkt. Han
började som språkman, blev fil. dr. i Bonn och var en tid lärare i stilistik i Rom.
Under de sista årtiondena har han uteslutande varit författare och teaterman. Bl. a.
har han givit föreställningar med egna trupper i de stora världsstäderna.
Nobelpriset tilldelades honom sent och måste betraktas som kröningen av en i det
närmaste fullbordad diktargärning.

På svenska föreligger på Hugo Gebers förlag romanen Salig Mattias Pascal
(2 uppl., 1934, 6:50), novellsamlingen En till! (2 uppl., 1927, 3:75) samt följande
dramer: Alla ha rätt (1925, 3:25). — Anständighetens vällust (1927, 3:—). —
Att finna sig själv (1934, 3:50). — För att skyla sin nakenhet (1925, 3:25). —
Henrik IV (1925, 3:25). — Sex roller utan författare (2 uppl., 1934, 3:—).

H. K.,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Oct 10 18:52:00 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/biblblad/1934/0306.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free