- Project Runeberg -  Biblisk ordbok för hemmet och skolan /
109

(1896) [MARC] Author: Erik Nyström - Tema: Christian Literature, Language, Reference, Dictionaries
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Uppslagsord E - Esbaal...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

EVANGEJIUM. 109

Men vi hafva direkta vittnesbörd
från en äldre tid. Justinus Martyr, som
var född i början af andra seklet, har
efterhemnat två apologier (försvarsskrif-
ter) för kristendomen samt en »dialog
(eller samtal) med juden Trypho», och
dessa skrifter har han anfört en mängd
citat ur Matteus och Lukas, och några
få ur Markus och Johannes, dock till-
räckhigt många för att visa att han
kände till deras skrifter. Dessa hän-
visar han till med följande ord: »De me-
moarer (eller minnesteckningar) hvilka
jag försäkrar äro författade af hans (d.
ä. Herrens) apostlar och deras efter-
följare», »hvilka», säger han på ett an-
nat ställe, »kallas evangelier» eller med
gemensamt namn, »mevangeliet». Och de
citat han gör ur evangelierna vittna om
att hami måste sjelf hafva begagnat dem;
manga af dem öfverensstämma ord för
ord med just de evangehier vi hafva.
Och att han äfven kände till Johannes’
evamigehium synes af följande citat: »Ty
Kristus sade: Utan att 1 varden födde
på nytt, skolen 1 ingalunda inkomma
himmelriket. Men att det är omöj-
hi~t att de som en gång bhifvit födda,
skulle åter gå in i sina mödrars hif, är
uppenbart för byar och en» (Apol. 1.
6m), hvilket tydligen är hemtadt från
Job. 3: 3 f.- - flera andra citat eller
hänsyftningar att förtiga.
1 brefvet till Diognetus, en apolo-
getisk skrift från samma tid som Ju-
stinus, finnas uttryck som tydligen äro
lånade från Matteus och Johannes.
Så komma vi, slutligen tillbaka till
de s. k. apostohiska fäderna, apostlarnas
närmaste lärjungar, hvilka skrefvo un-
der tiden näst efter dem. En af de
äldste bland dem är Klemens af Rom
som dog omkring 100 e. El. 1 hans
första bref till korintierna, som allmänt
erkännes för att vara äkta, finnas ut-
sagor som röja bekantskap med de tre
första evangelierna, t. ex. denna: »Ty
han sade: #Ve den menniskan; henne
vore bättre att hon icke vore född,
än att hon skulle förarga en af mina
utkorade’. »
Polyka~pus, biskop i Smnyrna, en lär-
junge till Johannes, död såsom martyr
omkr. 156-166, har lemnat efter sig
ett kort bref till filziz5Jerna, i hvilket vi
finna många återljud af Pauhi epistlar,
flera citat ur Mattei evangehium, samt
hvad som för frågan om Johannesevan-
gehiet är särdeles betydelsefullt, ett tyd-
ligt citat ur Johannes’ första bref, »Ty
hvar och en som icke bekänner, att
Jesus Kristus har kommit i köttet, #är
antikrist», (i Jh. 4: 3). Att Johannes’
evangehium och Johannes’ första epistel
äro af samme författare, är ju medgif-
vet af alla.
1 de bref vi hafva i behåll efter
Jgnatius, biskop i Antiokia, död om-
kring 107 eller 1 15, finnas tydliga citat
ur Matteus och kanske äfven hänsyft-
ningar på Johannesevangehiet.
Ett annat yttre vittnesbörd af be-
tydenhet är den omständigheten att alla
fyra evangelierna finnas upptagna i de
två äldsta öfversättningarna af N. T.,
nemhigen den gamla Syriska, kallad Pe-
schito, och den gamla Latinska, hvilka
båda äro från »nidten af andra seklet
eller strax efter; samt slutligen det för-
hållandet, att i den s. k. Muratoriska
känon, ett hatinskt fragment från midten
af andra seklet, upptäckt af italienaren
Muratori i Milano (död 1750), finnas
hänsyftningar på det tredje evangeliet
enligt Lukas», med dertill bifogade
underrättelser om honom såsom att han
var en läkare som Paulus hade tagit
med sig, att han icke sjelf hade sett
Herren etc., hvarefter det vidare heter:
» det fjerde evangeliet af Johannes, en
af lärjungarnas krets».
Om de inre bevisen för evangelier-
nas sanning och särskildt tiden för deras
författande må vi tillägga ett par an-
märkningar. De tre första evangelierna
naeddela bland annat Herrens förutså-
gelser om Jerusalems förstöring. Af
stil och» uttryckssätt skönjes klart, att
de nedskrefvos före de förutsagda hän-
delsernas inträffande. De handla nästan
uteslutande om tecknen somn skulle föregå
denna gräshiga tilldragelse jemte varnin-
gar till lärjungarna att vara redo. Mat-
teus t. ex. egnar 50 verser åt profetian
och åt varningarna i sammanhang der-
med, och af dessa är det blott 4 (Mat.
24: 19 f.) som hemna en skildring af
gräsligheterna vid det åsyftade tillfället,
och det i allmänna ordalag. Allt detta
är helt naturligt, om evangelisten skref
före Jerusalems förstöring. Vore hans
evangehium deremot skrifvet efteråt, så

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:22:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/biblobok/0113.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free