- Project Runeberg -  Biblisk ordbok för hemmet och skolan /
113

(1896) [MARC] Author: Erik Nyström - Tema: Christian Literature, Dictionaries, Language, Reference
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Uppslagsord E - Esbaal... - Uppslagsord F

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1-:XiL-MEmOOAK.-FAL. 113

om en aflägsen forntid Or. 8: 23; Es.
61: 4, grt. »ruinerna från olam»; Je.
5: i5, grt. »ett mägtigt folk, ett folk
från olam», det är »från urminnes tid »
o. s. v. Likaså det gr. aion, t. ex.
Ln. 1: 70; Jh. 9~ 32; Ap. 3~ 21, etc.
Evigheternas konung» kallas Gud
Tim. i: 17, såsom den der beher-
skar alla de på hvarandra följande
verldsperioderna med allt hvad inom
dem händer och sker. »Hela evighe-
ternas eller de stora tiderymdernas kedja
från början till slut har Gud för Kristi
skull på förhand anordnat och uti skapel-
sen afpassat litet och stort till motsva-
righet med Kristi kropp, d. ä. församlin-
gen. Evigheternas ändamål är att det gu-
domliga lifvets djup må genom dem varda
uppenbarade och kända.» Oetinger.
Evil-Merodak, Nebukadnezars son
och efterträdare i Babel omkring 56o
f. El., befriade konung Jojakin ur fän-
gelset, 2 El. 25: 27; Je. 52: 31. Han
blef efter två år mördad af Nerighissar.
På babyloniska lyder hans namn Avhl-
Marduk, d. ä. Merodaks man. Det har
helt nyligen återfunnits på en babylo-
nisk hertafla, innehållande ett kontrakt,
dateradt »den Tammuz (juli) i Evil-
Merodaks 1:a år».
Evnike, Timotei mnoder, af judisk
l)örd men gift med en hedning, Ap.
16: 1, undervisade sin son från barn-
-domen i de heliga skrifterna, 2 Tim. i:
5; 3: 15. Jfr Lois.
Evodia och Syntyke, två kristna
9vinnor i Filippi, som kämnipat tillika
med Paulus för evangehium, men seder-
amera behöfde, en förmaning till endrägt.
Fil. 4: 2 f.
Evrakylon, Evroklydon, se Vindar.
Evtykus, en yngling i Troas, som
insomnat i ett fönster under Pauli pre-
dikan och föll ned från tredje våningen
och blef upptagen död. Paulus lade
sig öfver honom, och han vaknade till
lif. Ap. 2o: 9 f.
Ezekia, se Hiskia.
Ezjon-Geber, stad vid norra änden
sf Röda l»afvets östra vik, nära Elat,
en af israeliternas sista stationer under
~l(envandringen, 4 M. 33: 35; 5 M. 2:
8. Här utrustades Salomos Ofirsfarare,
x El. 9~ 26. Josafats misslyckade ut-
rustning af samma slag omtalas i El.
22: 49; 2 Kr. 20: 36 f.
Bit?. OrdS.
F.
Fabel, enligt det vanhi~a språlcbru-
ket en i irmoralislet syfte diktad berät-
telse, hvaruti djur och» växter föreställas
som talande och handlande, såsom hi-
storien om träden som valde sig en
konung, Do. ~: 8 f., och historien on»
törnbusken och cedern, 2 El. I4~ 9.
Dessa framställningar eller berättelser
stå dock hiknelserna ganska nära.
De fabler för hvilka Paulus varnar
Tim. i: 4; 4: 7; 2 Tim. 4~ 4; Tit.
1: 14, jfr 2 P. i: 16; Kol. 2: iS f,
torde varit åtskilliga hedniska och ju-
chiska irrläror om en oändlig mängd
andeväsenden som»» i olika grader tänk-
tCs utgå från Gud, och hvilka skulle
fylla klyftan mellan Gud och verlden
och förmedla hans uppenbarelse.
1 G. T. står stundom ordet fabel
(i Sv. B.) i betydelse af ordspråk eller
varnande exempel, såsom när Israel ho-
tas att blifva en fabel eller visa bland
alla folk, iK. 9:7; 2Kr. 7: 20;Je. 24:9.
Fader. Fadersmyndigheten var in-
om Israel mycket aktad, och en faders
välsignelse värderades högt, M. 27:
27 f.; 49. Brott mot fader och moder
straffades strängt, 2 M. 21: 15 f.; 5 M.
21: 18 f. Under en faders bild teck-
nar Gud ofta sitt förhållande till för-
hundsfohket, 5 M. 32: 6; Es. 64: 8;
Os. 11: 1; Ro. 8: 15 f.; 2Kor.6: i8;
hvaremot mörkrets barn tillhöra »den fa-
dren djefvulen», »lögnens fader», Jh. 8:44.
Ordet fader brukades stundom om
förfäder eller äldre personer, Jh. 8:56;
Ro. 4: m6; Ap. 22: i; om lärare, råd-
gifvare, öfverhetspersoner eller välgö-
rare, Do. 17: lo; 2 El. 2: 12; t 5. 24:
12; så talas ock om »fäder i Kristus>,
som stadgade i nåden, äro skicklige att
lära och förmana andra, i Kor. 4~ 15;
Jh. 2: 13. Men att i andliga ting
erkänna någon för sin fader, så att man
blindt följer honom, är af Kristus för-
bjudet i Mat. 23: 9.
1 M. 4~ 20 f. synes ordet fader
beteckna den som först började ett visst
lefnadssätt eller en viss konst. Se ~a-
bal, 7ubal.
Fader vår, Herrens bön, den bön
Jesus lärde sina lärjungar, Mat. 6: 9 f.
Ln. II: 2 f.
Fal, i Kor. lo: 25, till salu.

8

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 12 12:13:39 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/biblobok/0117.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free