- Project Runeberg -  Biblisk ordbok för hemmet och skolan /
157

(1896) [MARC] Author: Erik Nyström - Tema: Christian Literature, Language, Reference, Dictionaries
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Uppslagsord G - Guds berg...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

GASTAnUD. 557

och andra dyrbarheter åt dem de ville
hedra, m M. 45: 22; 5 5. tS: 4 2K.
m6: 8; 2 Kr. 9~ 9, 52. Profeterne mot-
togo eller undanbådo sig gåfvor allt
efter pligtens bud, 2 K. 5: 55 f.; 8:
9; Da. 2: 48; 5: 57. Ordet betecknar
stundom mutor, m 5. 8: 3; Ps. 55: 5;
Es. 5: 23. Gåfvor kallas de i lagen
anbefalda offren, 5 M. 16: 17; Mat.
5: 23 f.; så äfven evaugelii välsignel-
ser, såväl för dettä som det tillkom-
enande lifvet, Ap. 8: 20; Ef. 4: 8;
Kor. 52-14.
Gästabud tillstälde man dels för
att ära sina vänner, 2 5. 12: 4; Ln. 5:
29, dels vid vigtigare familjetilldragel-
ser, t. ex. vid barnens afvänjande,
M. 21: 8, vid bröllop, mM. 29: 22,
eller andra högtidliga tillfällen, såsom
födelsedagar, Mat. 14: 6, fårklippning,
2 5. 13: 23, vinskörd, Do. 9~ 27, lik-
begängelser, Je. 56: 7, o. s. v. Och
bildspråket läsa vi ofta om gästabud,
Or. 9: 2 f., Es. ~ 6; Mat. 22: 4.
Att dryckesvarorna intogo ett betydande
rum, såsomn helt naturligt är i ett hett
klimnat, der man ofta ej kan annat än
dricka, synes redan af det vanliga eb.
namnet för gästabud, mischteh, egentl.
drickning. - Gästerna inbjödos genom
utskickade tjenare, Or. ~: 3; Mat. 22:
3, helsades vid sin ankomst med en
kyss, Lu. 7: 45; mnan tvådde deras föt-
ter, Ln. 7: 44, smorde deras hår och
skägg med välluktande salfvor, Ps. 23:
~ Amn. 6: 6, och anvisade dem plats
efter rang, 5 5. 9~ 22; Ln. 54: 8; Mar.
12: 39. Hedersgäster gaf värden gerna
de bästa bitarna, m 5. 9~ 24, stundom
dubbelt, m 5. m: 5 "#, eller femdubbelt
mer än de andra, m M. 43: 34. 1 en-
skilda gästabud deltogo äfven qvinnor
och barn, m 5. 5: 4; Jh. 52: 3, och till
offermåltiderna skulle man inbjuda äfven
tjenare och tjenarinnor, leviter, främ-
lingar, enkor och faderlösa, 5 M. 56:
55, 54. Sammalunda bjuder Kristus de
sina att kalla till gästabud, ej sådana
som kunna bjuda igen, utan de fattiga
och elända, Lu. 54: 52 f. Högtidlig-
heterna förhöjdes med musik, sång och
dans, Do. 56: 25; Ps. 69: 13, Ln. 15:
25, hvarjemte man roade sig med att


Der i Sv. står »sörjande»; efter eb.
»ett stycke för två personer».
framställa gåtor o. s. v., Do. I4~ 52 f.
Att det ibland gick allt för lifligt till,
synes af profeternas hestraffuingar, Es.
5: 52; Am. 6: 4 f., o. s. v. - Hed-
nislda offermåltider var judarna förbju-
det att bevista, 2 M. 34: 55, och sam-
malunda förbjudes det de kristna att
taga del i de gästabud och dryckeslag,
som förde sned sig fråsseri och dycken-
skap, berusning och våld, Ro. 53: 53;
Ga. 5: 25; 5 P. 4: 3.
Hvad (le yttre anordningarna för
gästabudet angår, så lemnade man dem
senare tider åt en särsldild person,
vanligtvis en vän till familjen, hvilken
sörjde för auskaffande af mat och dryck,
hade uppsigt öfver de betjenande slaf-
varna o. s. v. Äfven vid bröllopet
Kana fans en sådan, Jh. 2: 8, köks-
mästaren eller värden. Det grek. ordet
på detta ställe, arehitriklinos, som kan
ordagrant återgifvas med trebädds-mä-
staren, är bildadt af orden areko, före-
stå, och triklinion, tre-bädd. Detta
namn erinrar om det grekiska och ro-
merska bruket att vid gästabuden an-
ordna bäddar eller soffor, hvardera för
3 eller flerä personer, kallade triklinier.
1 de äldre tiderna intogo neml. ebre-
erne sina måltider i sittande ställning,
M. 43: 33?; 1 5. 9~ 22; 20: 25; Ps.
528: 3?, men i senare tider följde de
persers, kaldeers och romares bruk ätt
ligga till bords, en sed som redan på
Amnos’ tid hade börjat inrita sig bland
vällustingarna i Samaria, Am. 6: 4, der
vi läsa om elfenbensbäddar, soffor in-
lagda med elfenben, betäckta med dyr-
bara tapeter d. ä. mattor eller täcken.
Sådana måltidssoffor voro också trikli-
nierna eller trebäddarne. Dessa voro
stundom stälda flera tillsamman, så att
de bildade så att säga en enda bädd
eller måltidssoffa omkring ett enda bord,
och äFven en sådan sammanställning af
flera bäddar fick namnnet triklinion. Af-
bildningen visar ett sådant romerskt tri-
klinium. På ett sådant orduande af
måltidsbäddar torde ock syfta det ord
somn i Mar. 54: 55 är öfversatt nied
»beredd», egentl. >bäddad», så att salen,
om hvilken det säges, var tillredd med
bord, soffor och madrasser; jfr Ln. 22:
52. På dessa lågo gästerna sålunda,
att de med venstra armen stö~1de sig
mot dynorna och hade fötterna utsträckta

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:22:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/biblobok/0161.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free