- Project Runeberg -  Biblisk ordbok för hemmet och skolan /
262

(1896) [MARC] Author: Erik Nyström - Tema: Reference, Language, Christian Literature, Dictionaries
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Uppslagsord K - Krig...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

HAMAT.-HANDEL. m6m

sjelf hängd i den galge han upprest åt
Mordekai, Est. 3: 7.
Hamat, en berömd stad af hög
glder i öfra Synen, belägen på önsse sidor
om floden Orontes, n. om Libanon.
Inbyggarne - Hamateerne - näm-
nas i m M. mo: sS såsom af kananeisk
stam. Staden nämnes stundom sasom
norra gränsen för Kanaans land i dess
största utsträckning, 4 M. 13: 22; Jos.
13: 5; Do. 3: 3. David hyllades mued
skänker af Toi, konung i Hamat, 2 5.
8: 9 f. Salomo intog Hamat, 2 Kr.
8: 4, så att i hans tid nådde israels
gränser sin största utsträckning, från
Hamat ända till Egyptens bäck, 5 K.
8: 65, och från Tifsah till Gasa, m K.
4: 24. Hamat slet sic~ loss men kuf-
vades åter af Jerobeam II, 2 K. 54:
25, 28, men kom sedan under assyrierna,
Es. 50: 9; 36: 19; 2 K. 18: 34, jfr
Am. 6: 2. Af Antiokus Epifanes nämn-
des staden Epifania men behåller dock
ånnu i dag det gamla nasnuet ilamat
och är en betydande stad nsed 40 å
50,000 mv.
Hamat-Zoba, 2 Kr. 8: 3, se Synen.
Hammat, se Ilammon 2.
Hammedata, Hansans fader, Est.
3: m, eb.
Hammon. 1. Stad i Aser, Jos.
19: 28. Man gissar på den nuv. lilla
byn Hamfsl nära 2 mil s. om Tyrus.
2. En fast stad i Naftali, m Kr. 6:
76, kallad Hammat i Jos. 19: 35 och
Hamot-Dor i Jos. 21: 32. Man sölder
dess läge vid de varma källorna strax
söder om Tiberias.
Hamona, He. 39: mG, shopens, en
stad i »Gogs hops dal»; likasom en
likhögarnas stad>, efter det stora ne-
derlaget bland Gog och hans härar.
Hamor, se Hemor.
Hanameel, kusin till Jeremia som
af honom köpte ett stycke jord vid
fångenskapens början och skaffade köpe-
bref derpå till tecken af folkets säkra
ktervändande till och besittningstagande
af landet, Je. 32: 6 f.
Hananeel, ett torn på Jerusalems
mnur, Ne. 3: 5; 12: 39.
Hanani. 1. En siare i konung
Asas tid, för sin trohet kastad i fän-
gelse, 2 Kr. 56: 7 f.; sannolikt fader
till profeten Jehu, m K. 56: 5, 7.
2. En broder till Nehemia; under-
Bt6l. Crdst.
rättade denne om det eländiga tillstån-
det i Jerusalem, Neb. m: m f.; anför-
troddes sedan vården om stadens portar,
7: 2 f.
Hananja. 1. En falsk profet från
Gibeon, som för sin fräcka gudlöshet
straffades med hastig död efter Herrens
ord, Je. 28.
2. Slottsfogden i Jerusalem i Ne-
hemias tid, en from och gudfruktig man,
Ne. 7: 2.
3. Hananja, Misael och Asarja
voro tre israelitiske ynglingar af konun-
gaslägt, som jemte Daniel fördes till
Nebukadnezars hof. De fingo der kal-
deiska namn, Sadralé, Mesak och Abed-
nego (d. ä. Abednebo, Nebos tjenare,
Schr.), och kaldeisk uppfostran men väg-
rade att äta hednisk mat, och Gud var
med dem, så att då de på försök spisa-
des med grönsaker, stodo de sig lika
godt som de hvilka åto af konungens
rätter. De tjenade vid hofvet och ak-
tades högt för sin begåfuing, så att de
slutligen utnämndes till ståthållare öfver
Babels landskap; men då de vägrade
att tillbedja Nebukadnezars gyllene be-
läte, kastades de bundne i en brinnande
ugn. De som kastade in dem, föllo ned
döde af hettan, nien de tre blefvo oska-
dade midt i lågorna, och konungen för-
skräcktes, när han såg fyra män gå lösa
elden, »och den fjerde lik en gudasons.
Männen kallades fram. De gingo ut ur
elden, och ej ens ett hår var svedt på
dem. Nebukadnezar lofvade Herren och
påbjöd att den som smädade Sadraks,
Mesaks och Abednegos Gud, skulle för-
göras, och åt demn gaf han stort välde
Babels land. Da. 1: 3 f.; 2: 57, 49; 3.
Handel, Or. 31: 14 f. Enligt Guds
uppfostringsplan skulle judarne mera
vara ett åkerbrukande än ett handlande
folk. Men landets läge var för handels-
rörelsen emellan folken å ömse sidor
om dem särdeles förmånligt, och genomn
Palestina gingo de stora karavanvägarne
mellan Egypten och Arabien a ena
sidan och Synen, Mesopotamien och
Mindre Asien å den andra. Detta
gjorde att ehuru Israel var till större
delen afstängdt från hafvet, så att det
ej egde en enda hamn vid Medelhafvet,
anlagen för handel likväl redan tidigt
gjorde sig gällande, synnerligast hos de
nordvestligaste stammarna. Man jemföre
mm

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Jul 21 17:13:04 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/biblobok/0266.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free