- Project Runeberg -  Biblisk ordbok för hemmet och skolan /
342

(1896) [MARC] Author: Erik Nyström - Tema: Christian Literature, Language, Reference, Dictionaries
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Uppslagsord O - Offer...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

342 ON.- ONESIFORU» -

Judarne å sin sida brännmärkte an-
dra folk med den skymfande benäm-
ningen oomskurne. Gomskuren och oron
var i deras språkbruk ungefär som barkar
hos grekerna, M. 34: 14; Es. 52: 1;
Do. 15: IS; 1 5. 14: 6; 17: 26; 31:4.
Omskurenhet och oomskurenhet står
sålunda hos Paulus i betydelsen af »ju-
dar och hedningar», Ro. 3: 3o; Ga. 2:
7. Det var mycket svårt för de första
kristne, som vore emskurne judar, att
förstå huru hedningar utan denna ce-
remoni lunde blifva lemmar af Guds
förbundsfolk. Petrus måste genom en
särsldld uppenbarelse undervisas derom,
men först Paulus fattade och framstälde
Idart, att omskurenhet ej gälde mer än
oomnskurenhet (Sv. förhud) i fråga om
frälsning genom Kristus. Se Ro. 4:
9 f.; Ga. 5: 6; 6: i5. Men redan
G. T. framhålles efta att den yttre en-i-
skärelsen är intet värd utan en sinnet»
omskärelse eller förändring, 5 M. le:
z6; 30: 6; Je. 4~ 4; He. x6: 30; och
derföre talar bildspråket om-im oomskurna
öron och hjertan, 3 M. 26: 41; Jo. 6:
mo; ~: 26; He. 44: 7; jfr Ap. 7: 51;
Ro. 2: 28, 29; Fil. 3~ 3.
Bildliga uttryck äro likaså: oom-
skurna lappar, 2 M. 6: 12, somn vi säga:
>bunden tunga»; ocls oamskurna träd
så skulle judarne betrakta sina nyplan-
terade fruktträd under de tre första åren
och kasta bort deras frukter såsom erena,
3 M. 19: 23.
En och annan gång hände det att
judar, som ville undfly hedningarnas
smädelser, med en särskild operation
öfverskylde sin emskurenlset, x Mack.
1: x5; härpå syfta Pauli ord om att
»skaffa sig förbud» i x Kor. 7: x8.
Omskärelsens bruk fans hos flera af
de äldsta folkslag historien vet om.
Utom andra intyg vittna äfven mnumi-
erna från Egypten» grafvar derom, att
omskärelse brukade» ho» egyptierna.
Enligt Josefus och Origones var det
presterne och de i mysterierna invigde
»om läto emskära sig i Egypten. Men
äfveu hos andra folk, hos vissa neger-
stammar, mexikaner ed» indianer har
man påträffat denna ceremoni. Ho» en
del folkslag förrätta» den på båda könen.
På emskurna hednafolk torde syfta
Jerensias ord om »omskurna i förbud»
se Melin till Jo. 9~ 25, 26.
Judarne iakttaga ännu omskärelsen
med största högtidlighet och med öf-
vorflödiga ceremonier; en bön bedjes
dervid öfver barnet, »omn dervid får
namn och inviges åt Gud och anbe-
falles åt hans välsignelse. Under denna
höns uppläsande af den som skall verk-
ställa omskärelsen, bör han hålla knif-
von i handen, hvilket rabbinerna se
antydt af dessa psalmistens ord: >Guds
pris vare på deras tunga, och ett tve-
eggadt svärd i deras hand>, Ps. 149: 6~
On, den stad i Egypten, der Josefs
svärfader Potifera var prest, 1 M. 41:
45, 50, och byar» krigare hotas med
undergång i Ho. 30: 17 (der staden
kallas Aven), är den berömda solsta-
den An i norra Egypten, i eller nära
Gosen, grek. Heliopolis, d. ä. solens
stad, såsom 1-ian ock kallas i Je. 43:
13 Bet-Semes, solens hus. Profeten
hotar här dess pelare eller stoder med
undergång. Dessa vore de berömda
obeliskerna, som prydde solgudens tem-
pel i On, talrikare än någenstädes
Egypten. De äro nu släpade till vester-
landet eller förstörda. Bland stadens
ruiner vid byn Matarije n. om Kairo
qvarstår en enda obelisk af röd granit,
nära 70 fot hög, täckt med hierogly-
for. Soltemplet i On var i forntiden
berömdt ej blott för sin prakt utan ock
för den till detsamma hörande lärdomn»-
skolan. Evdoxus och Plato nämnas
bland dess lärjungar.
On, Pelets son, deltog i Korahs
uppror mot Mose, 4 M. 16: x.
Onan, Judas andre son, med kana-
neern Suas dotter. Då hans äldre bro-
der Er såsom Gud misshaglig dödades
af Herren och ej lemnade efter sig nå-
gra barn, skulle Onan taga hans enka
Tamar till hustru men försyndade sig,
så dödade Herren äfven honom, x M.
30: 3 f.
Onesiforus, hvars husfolk Paulus
tillönskade Guds barnihertighet, 2 Tim.
1: x6, och sänder en särskild helsning,
4~ 19, hade förut varit Paulus under
hans fångenskap i Rom till mycken
vederqvickel»e och ej skämts för hans
bojor och äfven i Efesus varit honom
mycket till tjenst; Paulus heder att
han måtte finna nåd för Herren >på
den dagen>, x: x6 f. Sannolikt var
Onesiforus ej mnera i lifvet, då detta

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:22:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/biblobok/0346.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free