- Project Runeberg -  Biblisk ordbok för hemmet och skolan /
355

(1896) [MARC] Author: Erik Nyström - Tema: Christian Literature, Language, Reference, Dictionaries
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Ornan... - Uppslagsord P

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1’AUI tJ5.
och gaf honom synen åter. Han stod
upp och lät döpa sig, slöt sig till lär-
jungarna och började strax predika
Kristus i synagogorna. Om denna Pauli
omvändelse hafva vi ej mindre än tre
utförliga berättelser, Ap. 9: x f.; 22:
3 f.; 26: 52 f. Från denna stund var
hela lifvet för honom intet annat än
Kristus; alla sina företräden som jude,
som farise, som laglärare, semin lagrätt-
färdig räknade han för intet mot att
vinna Kristus; att predika frälsning ge-
nom honom och att för Israels Gud vinna
hednaverlden, var nu hans lifs minål, Fil.
1: 21; 3: 5 f. Såsom kedningarnes
apostel, Ro. II: 13, fattade Paulus kla-
rare än någon af apostlarne före ho-
nom kristendomens karakter såsomn en
universal-religion, bestämd för alla folk,
och tydligare än någon framhöll han
den mosaiska hushållningens betydelse
sasom allenast en förberedande upp-
fostringsanstalt, hvars skuggor och stad-
gar måste falla bort, då i Kristus lif-,
vets verklighet var kommen. Han reste
derföre under årtionden omkring, vitt-
nande i judarnas synagegor, i Synen,
Mindre Asien, Grekland och Italien,
om den Messias som var kommen, och
predikande i den hedniska verldens me-
delpunkter såsom Efesus, Klorint, Aten
och Rom, inför Jupiters och Venus’ till-
bedjare, om den ende Guden och om
den direkta väg till förening med ho-
nom som stod för alla, både jude och
hedning, lika öppen och fri. Det var
ofta en lidandets väg, denna färd öfver
land och haf, öfver öknar och berg;
hedendomens prester och vidskepelsens
profeter stodo ofta efter hans lif, men
svårast vore dock de förföljelser som
han hade att utstå från sina fanatiska
landsmäns sida och från de falska lärare
som ville sammanmänga kristendom och
judendom.. Se t. ex. Ro. 9~ 2 om apo-
stelns ständiga hjerteqval för sina brö-
ders skull och Ga. 4~ 59 om hans
ångest för de falska apostlarnas skull.
Det var också judarnas hätskhet som
slutligen bragte honom i den romerska
fångenskap, som satte en gräns för hans
verksamma lif.
Om Pauli missionsresor och om de
genom hans verksamhet grundade för-
samlingarna hafva vi utförliga underrät-
telser i Apostlagern. k. 13-28, med-
355
delade af hans följeslagare Lukas, byar-
jemte Paulus sjelf i sina bref till för-
samlingarna lemnat historiska antydnin-
gar af stor betydelse i detta hänseende,
såsom i x Kor. 15: 32; 2 Kor. xx: 23
f.; Ga. 5: 57 f., etc.
Efter ett kort uppehåll i Damaskus
begaf sig Paulus först till Arabien och
sedan åter till Damaskus, hvarifrån han
efter 3 år måste fly undan judarna,
kom till Jerusalem och lärde känna Pe-
trus och Jakob, Ga. 5: 17 f.; Ap. 9:
23 f., omkr. 40 e. Kl. Derifrån sän-
des han undan judarne till Tarsus, Ap.
9: 30; Ga. 1: 25, der Barnabas upp-
sökte honom och tog honom med sig
till Antiokia, der de arbetade tillsam-
man ett år, Ap. 5 1~ 25 f. Sedan reste
de med en insamling till Jerusalem, Ix:
30. Aterkomne till Antiokia, afskildes
de af församlingen till hednamissionä-
ner, och nu verkstälde Paulus i sällskap
med Barnabas den första missionsresan
öfver Cypern, Perge, Antiokia i Pisidien,
Ikonium, Lystra och Derbe och tillbaka
till Antiokia, k. 53; x4, omkring 45 e. Kl.
Det är vid början af denna resa, då
Saulus predikade inför guvernören Ser-
gius Paulus på Cypern, som Lukas an-
märker att Saulus också hette Paulus,
13: 9, sannolikt infogande denna notis
på detta ställe, emedan nu började apo-
stelns vidsträcktare verksamhet i hedna-
verlden, genom hvilken han vardt mera
känd under sitt romerska namn Paulus,
än det judiska Saulus.
För biläggande af åtskilliga tvister
rörande omskärelsen etc. afsändes nu
Paulus och Barnabas till apostlatnäxet
~erusalern, Ap. x5, omkr. 50 e. Kl.
Återkomne verkade de åter i Antiokia
men skildes #sedan åt till följd af en
tvist om Johannes Markus, Ap. 55: 35
f. Barnabas och Markus reste till Cy-
pern, och Paulus reste jemte Silas ut
på sin andra misszonsresa, 55: 40; x6;
x7; x8, omkring 5x e. Kl. De reste
genom Synen och Cilicien till Derbe
och Lystra, der Timoteus slöt sig till
dem, 56: x f., och vidare till Frygien,
Galatien och Troas. Här såg Paulus i en
syn en macedonisk man, bedjande om
frälsaingens ord, för vår verldsdel Europa:
»kom hit öfver och hjelp ossl» Strax
foro de åstad öfver Hellesponten och
predikade på Greklands jord, x6: 9 f.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:22:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/biblobok/0359.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free