- Project Runeberg -  Biblisk ordbok för hemmet och skolan /
522

(1896) [MARC] Author: Erik Nyström - Tema: Christian Literature, Language, Reference, Dictionaries
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tårar... - Uppslagsord U

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.





522
UR 5 KALDEEN.
Ap. 2: 24, 32; 3: I5~ 13: 30; i Klor.
6: 14; Ro. 4~ 24; 6: 4, men äfven
tillskrifves sonen sjelf, Jh. 2: 59; to:
sS, var ~erföre också för den aposto-
liska förkunnelsen, som ej ville veta af
något annat än Kristus den korsfäste,
Kor. 5: 23; 2: 2~ Gal. 3: 1, den
första utgångspunkten och den säkra
grundvalen, Ap. 5: 22; 2: 24 f.; 4:
33; 10: 40 f., såsom det gudomliga
inseglet på sanningen af den korsfästes
ord och verkligheten af hans försoning,
Kor. 15: 14 f., och såsom en under-
pant på hans trogna» seger med ho-
nom, 15: 22, 57; 1 Tes. 4: 14; och
detta apostlarnes vittnesbörd är så myc-
ket mera höjdt öfver alla tvifvel, som
de sjelfve i sina skrifter troget målat,
huru fjerran de hade varit från alla
tankar på Jesu uppståndelse ur grafven,
huru tröge de voro att fatta dess verk-
lighet, och huru det endast var de på-
tagligaste bevis som kunde öfvertyga
dem derom. Se Mat. 28: 17; Mar. 16:
8; Lu. 24: It, 21 f.; Jh. 20: 9, 25 f.
Men då, när de detta trodde, och när
anden påminde dem det G. T:s profe-
tior och Jesu egna förutsägelser, Mat.
12: 40; Ps. 16: so; Ap. ~: 27; Mat.
16: 21; 17: 9; Mar. t4~ 28; Jh. 16:
s6, då flammade elden upp i deras
inre, Ln. 24: 32, och då gåfvo de med
glädje äfven lifvet för honom som hade
sagt: Jag lefver, och 1 skolen lefva,
Ap. ~: 5; Ga. i: s6; s Jh. 5: i f.
Tidigt uppstodo inom de asiatiska
församlingarna irrlärare som förnekade
kroppens uppståndelse, sägande den
redan vara skedd, 2 Tim. 2: s8, kanske
just förvrängande Pauli ord (jfr 2 Pe.
3: i6!) om uppståndelse genom tron,
Ro. 6: 4; Kol. 2: 12; 3: 5.
Likasom Jesus i Jh. 5: 29 skiljer
mellan lifvcts uppståndelse och doiizens
uppståndelse och i Lo. 14: 14 talar sär-
skildt om de nättfétnd4~as uppståndelse,
så synes äfven i apostlarnas framställ-
ningar en sådan skilnad vara betonad,
och det en skilnad som äfven gäller
tidpunkten. Så framställer Paulus
Kor. s5, huru alla skola uppstå,
men i en viss ordning: först kom
Kristus; sedan de som honom tillhöra,
vid hans tillkommelse; sedan kommer
slutet, då allt skall varda honom un-
derlagdt, 15: 23 f. Och Johannes skil-
drar i Up. 20 en syn, hvari han såg,
huru satan skall bindas i tusen år, så
att han ej under den tiden skall be-
draga folken, v. 3, huru vid början af
denna tid Jesu blodsvittnen och de som
ej tillbedit eller hyllat vilddjuret (Anti-
krist), blifva lefvande och regera med
Kristus i tusen år, v. 4, men huru ~de
andre döda ej blifva lefvande förr än
efter de tusen åren, v. 5, hvarpå han
säger: Salig och helig är den som har
del i den första uppståndelsen: de
skola varda Guds och Kristi prester
och regera med honom i tusen år, v.
6. Sedan blifver satan å&er lös för en
liten tid, hvarpå följer den sista striden
mot helgonens läger och den älskade
staden, och derefter den slutliga all-
männa uppståndelsen och domen, v. 12,
13. Det är i dessa ställen somlige finna
läran om det tusenåniga riket, en tid
af frid och sällhet, då profeternas skil-
dringar af en kommande lycksalighets-
tid för jorden skola gå i fullbordan,
Es. 59: i8 f.; 6o; 62; och i dem se
de äfven den ofvan antydda skilnaden
mellan två uppståndelser. »Dessa ord
äro bestämda och visa tydligt, att den
första uppståndelsen sker en lång tid
före den allmänna, samt att med den
första uppståndelsen omöjligen kan me-
nas uppväckelse till nytt lif i Kristus,
ny födelse, såsom i Ro. 6, utan här
måste orden ~betyda kroppens uppstån-
delse.» (Fjellstedt till Up. 20: 5.) Så
Meyer och Alford.
Andre uttolkare gifva emellertid or-
den en sådan andlig tydning, såsom t.
ex. Melin, hvilken i den första upp-
ståndelsen endast ser »en kraftig liC»-
uppblomstring» inom Kristi kyrka och
(let tusenåriga riket hennes »högsta
timliga fullkomlighetstillstånd» o. s. v.
(till Up. 20: 6). Augustinus och månge
efter honom se det tusenåriga riket
kyrkans nuvarande tillstånd.
Ur i Kaldeen, Terahs hembygd
och Abrahams födelseort, i M. 1 1: 28,
3I~ 15: 7; Ne. 9: 7, som af den gamla
traditionen söktes uppe i Mesopotamien,
sasom s staden Orfab o. s. v., anses af
nyare forskare vara återfunnen i ruin-
orten Mukajjar (den tjäriga) vid Evfrats
vestra strand strax ofvanför Persiska
viken, der man ser väldiga ruiner, bland
annat af ett tempel åt månguden Sin.
f -____

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:22:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/biblobok/0526.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free