- Project Runeberg -  Biblisk Troslära /
19

(1890) [MARC] Author: Johan Alexander Edgren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ANDRA AFDELNINGEN,

LÄRAN OM GUD.

(Teologi.)

KAP. I.

Inledande Anmärkningar.

Gud är en personlig Ande, oändlig och
fullkomlig, skapelsens ursprung, stöd och mål.

Enär han är den oändlige, kan han ej af
ändliga varelser fullkomligt fattas. Han kan dock
riktigt fattas, så långt han för dem uppenbarat sig; ty
sådan som han uppenbarat sig, sådan är han.

Enär Gud har uppenbarat sig i naturen, bär
naturen sjelf vittnesbörd om honom. Detta vittnesbörd
finna vi först och främst i menniskans eget väsen,
sedan äfven i den yttre naturen och i historien, men
fullkomligast har Gud uppenbarat sig genom
bibelordet.

Sålunda kan man vara viss om Gude existens
omedelbart genom sitt eget väsens daning.
Känslan af ansvar, af beroende, af behof af gemenskap
med Gud, hänvisar till honom såsom den personlige,
allnärvarande Anden, af hvilken och för hvilken
menniskan skapats (det moraliska beviset). Man kan
tänka sig den oändligt fullkomlige. Till detta
be-grepp hör nödvändigt och derföre verkligt varande,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:22:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibltrosl/0023.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free