- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia i kort öfversigt /
21

(1881) [MARC] Author: Christoffer Eichhorn - Tema: Art
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 4. Den grekiska bygnadskonsten

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


I den gamla grekiska bygnadskonsten möta oss tvenne, på
gemensam grundval hvilande, men fullkomligt sjelfständiga
uppfattningar, nämligen den doriska och den joniska stilen, hvilka
noga svara mot de båda hufvudstammarnas folklynne. Strängt
sammanhang, enkel och klar lagbundenhet utmärka den doriska
stilens
(7) konstruktion och formbildning.
Dorerne gåfvo kolonnerna ingen särskild
fot, utan läto underbygnadens platå tjena
hela kolonnaden till gemensam bas. Skaftet
antyder den mäktigt uppåtsträfvande och
stödjande kraften genom den starka
utvidgninnen och afsmalnandet, äfvensom genom
kanellurerna, mest 20, ibland blott 16 till
antalet, hvilka äro svagt urhälkade och
sammanstöta i skarpa kanter. Flere kraftigt
inskurna ringar förena kapitälet med skaftet
och låta det förras undre del, ekinos,
uppstiga med djerft framspringande och derpå
åter skarpt indragen profil. Öfver
arkitraven höja sig för stödjande af taket korta,
rätvinkliga stöttor, hvilka på midten hafva
tvenne hela och på hörnen tvenne halfva,
skarpt inskurna reffior och deraf bära
namnet triglyfer (treskårar). Mellan dessa
bilda sig ungefär fyrkantiga fält,
metoperna, ursprungligen öppna och sannolikt
tjenande till fönster, sedermera regelbundet
tillslutna med stenskifvor och för det mesta
prydda med reliefer. Metoper och triglyfer
bilda tillsammans frisen. Öfver denna
framspringer ganska långt kransgesimset eller
geison, som på sin nedåt vända yta,
motsvarighet till hvarje metop och triglyf,
är besatt med små plattor (mutuli), hvilka
äter få ett lifligare utseende genom de så
kallade dropparna. Från geisons hörn uppstiger snedvinkligt
ett annat dylikt gesims för att fullborda gafvelfältets (tympanon)
sammanslutning. Öfver takgeison hvilar rännlisten med sina
lejonhufvuden. Gafvelfältet tillslutes mcd stenhäliar och smyckas med
grupper af statyer. Templets plastiska utstyrsel höjdes betydligt
genom användande af brokig målning, polykromi.
7. Dorisk ordning. Från
resenstemplet ~ Atenaj.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:23:23 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bildhist/0021.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free