- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia i kort öfversigt /
49

(1881) [MARC] Author: Christoffer Eichhorn - Tema: Art
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 11. Den gotiska bygnadskonsten

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Det är från Westfalen och Sachsen, detta bygnadssätt utbreder
sig, särdeles norr ut; men äfven enstaka vackra exempel finnas i
södra Tyskland. Elisabethkyrkan i Marburg (1235-1283) är
det äldsta exemplet af en sådan. Vidare kunna nämnas: domen i
Minden
och S:t Stefan i Wien med ett väldigt torn. I norden
tillkommer ytterligare tegelstensbygnaden för att förenkla systemet
och gifva det större yttre kraft. Sådana äro till exempel
Mariakyrkan i Lübeck, begynt 1276, klosterkyrkan i Doberan,
kyrkorna i Rostock, Wismar, Stralsund
med fiere. Härvid
förekommer ganska ofta glaserad sten i brokiga mönster
som ytdekoration. Äfven den verldsliga bygnadskonsten saknar ej
egendomlighet och rikedom. Rådhusen i Braunschweig, Münster,
Breslau
och Artushofshallen i Danzig höra hit. Ypperst af
dylika minnesmärken är dock tyska ordens hufvudsäte, Marienburg
i gamla Preussen, och Albrechtsburg i Meissen.

England erhöll nu för andra gången en ny bygnadsstil från
Frankrike, men förstod denna gång bättre att gifva honom en
sjelfständig prägel. Den engelska gotiken bildar ett slags motsats till
fastlandets, så till grundplan som ornering, i det båda erhålla en
nykter, torr och sträng behandling, som dock ej saknar en viss
yttre rikedom. Vigtigast af de många minnesmärkena äro
katedralerna i Salisbury, Lincoln och Lichfield, från 12:e och
13:e århundradena. Under det följande framträder en vida rikare
behandling af detaljerna, ådagalagd i verk sådana som
katedralerna i Exeter, York, Winchester med flere. Mot början
af 15:e århundradet öfvergår denna prydligare stil till den så
kallade perpendikulära, hvars kännetecken är en lekande
ornering i geometriska mönster af den yppigaste och nyckfullaste
art. Henry VII:s kapell i Westminster gäller som mönstret
denna stil, som rikt utbildats i en mängd kyrkor och
profanbygnader.

Skandinavien omhuldade aldrig med sådan förkärlek
gotiken som romanismen, delvis emedan hennes praktfulla ornamentik
det stränga klimatet möter ett svåröfverstigligt hinder. Norge
har i Trondhjems domkyrka, hvars hufvuddelar tillhöra 13:e
århundradet, ett rikt siradt minnesmärke af en stil, som närmar
sig den tidigare engelska. Sverige, som sent tillegnade sig
gotiken, har i främsta rummet Upsala domkyrka, begynt omkring
1287 af inkallade franska byggmästare och helt och hållet anlagd
efter nordfranskt mönster med de förenklingar, som blefvo följd

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:23:23 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bildhist/0049.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free