- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia i kort öfversigt /
61

(1881) [MARC] Author: Christoffer Eichhorn - Tema: Art
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 12. Den nyare tidens bygnadskonst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Sveriges barock är detta lands mest lysande
bygnadstidhvarf. Efter ett kort genomgångsskede under tyskt och franskt
inflytande, det senare utöfvadt af Jean de la Vallée,
riddarhusets och rådhusets i Stockholm byggmästare, uppträdde
Nikodemns Tessin d. ä. (1615-4681), som i en följd af
herresäten, slott och kyrkor allt kraftigare och sjelfständigare
utpräglade den italienska konstens goda traditioner. Från honom härröra
Kalmar domkyrka, Skokloster, Drottningholm,
Strömsholm, riksbankens hus i Stockholm
med flere. Hans
stil upptogs och fulländades i än högre grad af hans son, den
snillrike och grundligt bildade Nikodenius Tessin d. y.
(1654–1728), Sveriges störste byggkonstnär och måhända inom hela den
europeiska samtiden den mästare, som i sin konst djupast fattat
och renast återspeglade antiken och renässansen. Stockholms
slott
, grundlagdt 1697, fast fullbordadt först efter midten af
följande århundradet, lika utmärkt genom måttens storhet och
skönhet som enskildheternas fina fulländning, är det yppersta af
hans verk; bland dem böra för öfrigt ihågkommas Steninge,
hans eget hus i Stockholm (nu öfverståthållarhuset),
gustavianska auditoriet i Upsala och andra. Genom Tessins
föresyn blef den snart inbrytande rococon i Sverige befriad från
öfverdrifter och osmakligheter; dennes bästa mästare voro Karl
von Härleman
och Karl Fredrik Adelcrantz, hvilken senare i
operahuset och Adolf Fredriks kyrka i Stockholm redan
närmar sig en allvarligare och enklare riktning.

Danmark åter är, sedan den i viss mån folkliga Kristian
IV:s-stilen utplånats, under detta tidhvarf nästan fullkomligt
beroende af tysk smak, frän hviiken knapt någon konstnär förmår
befria sig, hvarken under barocken eller rococon. Frederiksborgs
slott
och Landkadettakademien i Kjöbenhavn,
båda af Vilhelm Frederik von Platen, jagtslottet Eremitagen af
Laurids de Thurah samt palatsen på Amalienborg af Nikolai
Eigtved
äro de förnämsta verken från denna tid. Först med
Kasper Frederik Harsdorff (1735-1799) erhåller den danska
bygnadskonsten en begåfvad mästare af sjelfständig bildning, som
i en följd af mindre verk lyckligt ådagalagt sitt sinne för den
romerska och grekiska antikens kraftiga och ädla former.

2. Det nittonde århundradets bygondskonst.

De grundliga forskningarna öfvcr Romas och Greklands
forntid och det samvetsgranna afbildande af dennas minnesmärken,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:23:23 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bildhist/0061.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free