- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia i kort öfversigt /
62

(1881) [MARC] Author: Christoffer Eichhorn - Tema: Art
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 12. Den nyare tidens bygnadskonst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

som egde rum under senare hälften af 18:e århundradet, blefvo,
såsom vi redan antydt, af stor betydelse för bygnadskonstens
vidare utveckling, i det nästan öfver allt rococons och barockens
sista lemningar utträngdes af en stil, som allt bestämdare
präglades af antik enkelhet och klarhet. Främst påverkades
Frankrike af denna nya riktning, hvilken genom revolutionen och
kejsardömet nästan sjelfmant inleddes på efterbildningen af den
romerska kejsartidens verk. Percier och Fontaine voro de
förnämsta mästarne från denna tid, bredvid hvilka Chalgrin (Arc de
l’étoile
) och Vignon (Madeleinekyrkan) förtjena nämnas. En
kraftig motsättning till denna riktning bilda romantikerne, hvilka
fordrade återgång till medeltidens rena gotik. Sådana äro
Viollet-le-Duc, Lassus, Gau med flere. I den verldsliga bygnadskonsten
användes numera nästan uteslutande den, i synnerhet i dekorativt
hänseende, rika och verkande gammalfranska renässansen; bland
de yppersta verken af detta slag äro Hôtel de ville (förstördt
1871) och de nya delarna af Louvre i Paris.

Tyskland fick i Karl Friedrich Schinkel (1781-1841) en
mästare af sällsynt begåfning för antikens begagnande och
lämpande för nutidens behof. Hans hufvudarbeten äro teatern,
museet och Nene wache i Berlin. Schinkels läror hafva
kraftfullt utpräglats och tillämpats af hans talrika lärjungar, bland
hvilka vi märka Stüler, som bland annat gifvit ritningen tilI
Stockholms nationalmuseum, Persius, Strack, Hitzig med flere.
München blef genom konung Ludwigs bemödanden skådeplats för
en arkitektonisk blomstring, som, ehuru betydande, dock ej i
följdrikedom kan mäta sig med Schinkels verksamhet. Här märkas
Leo von Klenze, som höll fast vid antiken, Friedrich von Gärtner
med förkärlek för de romanska formerna, Ohlmüller, som slöt sig
till gotiken, med flere. En glänsande bygnadsverksamhet, i syn-
nerhet inom privatarkitekturen, utvecklade i senare tider Wien,
der Theofil Hansen, Förster, Heinrich von Ferstel, Friedrich
Schmidt
med fiere utfört ganska talrika arbeten. I Dresden
fann renässansen en begåfvad och varm dyrkare i Gottfried
Semper
(teatern, museet med mera).

England har, trots sin stora bygnadsverksamhet, varit af
ringa betydelse för konstens utbildning. Man har der dels
vidhållit en tung renässans i Palladios och Vignolas stil, dels
återgått till landets äldre och yngre gotik, hvilken stundom, såsom i
parlamentsbygnaden af Barry, tillämpats med en prakt, som
närmar sig minnesmärkena från 16:e århundradet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:23:23 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bildhist/0062.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free