- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia i kort öfversigt /
64

(1881) [MARC] Author: Christoffer Eichhorn - Tema: Art
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Inledning. Framställningens medel och förfaringssätt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

ANDRA AFDELNINGEN.

Blidhuggarkonsten.

INLEDNING.

Framställningens medel och förfaringssätt.

De ämnen, af hvilka bildhuggaren (plastikern) betjenar sig,
äro långt flere än de, som stå byggmästaren till buds.
Utom de mest olika stenarter, från marmor och granit,
sand- och kalksten till ädelstenar, särdeles onyxen,
tjenar honom leran i alla grader ända till porslinet, vidare trä och
elfenben, slutligen metallerna, brons, koppar, jern och zink, ja,
äfven guld och silfver. De båda konsternas sätt att gå tillväga
äro ock helt olika: arkitekten tecknar sitt utkast på papper; bildhuggaren
följer deremot ingen teckning, utan skisserar sin tanke
i lera eller vax. Denna skiss, som oftast öfverföres i gips, angifver
nu i hufvudsak anordning, ställning och lemmarnas hållning,
med ett ord konstnärens uppfattning af sitt ämne; men han
saknar utförligheten och nättheten i enskildheterna, hvilka först
framträda uti modellen. Noga skiljer man emellan hjelpmodellen
i smått och den derefter utförda egentliga lermodellen, hvilken
framställer det tillämnade konstverket i dess verkliga storlek. Härvid
lägger mästaren vanligen sjelf sista handen, sedan det öfriga
verkstälts af hans biträden. Men lermodellen är ännu ej sista
steget till det slutliga utförandet; leran kan nämligen endast behandlas
i fuktigt tillstånd; derför tager man af den fuktiga lerbilden
en så kallad förlorad gipsform (det vill säga en sådan,
hvarvid modellen går förlorad) och gjuter gips i denna. Den så
vunna gipsmodellen, som i de minsta enskildheter återgifver

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:23:23 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bildhist/0064.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free