- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia i kort öfversigt /
66

(1881) [MARC] Author: Christoffer Eichhorn - Tema: Art
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Inledning. Framställningens medel och förfaringssätt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

kallnat, aflägsnas så väl mantel som kärna, hvarefter putsningen
af ytan vidtager, hvilket sker genom afhuggning, ciselering
(sorgfälligt öfverarbetande medelst filar) och så vidare.
Malmgöten i sitt råa tillstånd är svart och död; dess yta öfverdrages
derför med fina korslinier, ty endast så – icke blankpoleradt –
synes konstverket skönt. I senare tider har man
börjat använda </sp>zink<sp> och jern till gjutning af bilder, men dessa
ämnen erfordra ett öfverdrag af fast beskaffenhet för att motstå
luftens inverkan. Härtill kan oljefärg användas, men bäst skyddas
de genom en tunn bronsyta, som på galvanoplastisk väg lätt
åstadkommes.

De ädla metallerna bearbetas plastiskt från uräldsta tider
genom drifning, gjutning och prägling. I synnerhet guldet lämpar
sig genom sin glans och smidighet förträffligt för ändamålet.

Figurer och reliefer förfärdigas af sten- och lermassa;
i synnerhet utmärker sig den brända leran för vackert utseende
och varaktighet, hvarför hon numera, hellre än sandstenen, användes
till plastiska prydnader å bygnader. Arbeten af matt
porslin (biscuit, parian) höra äfven till samma klass.

Gipsgjutningen är af synnerlig vigt icke blott för åstadkommande
af modeller, utan äfven till mångfaldigande af konstverk.
Dessutom kunna vi nämna gemmer, hvilka arbetas i
fördjupning och i aftryck framvisa bilden såsom relief, då kameerna
deremot arbetas i upphöjuing och således ej erfordra
något aftryck. Till förfärdigande af kameer, hvilka nästan uteslutande
tillhöra den antika tidens alster, betjenade man sig förnämligast
af onyx, på grund af denna stens olikfärgade lager.

Bildhuggarkonsten framställer sina föremål antingen fullrunda
och fristående eller mer och mindre halfrunda, dervid
de framträda från den yta, som tjenar dem till bakgrund. När
detta framträdande sker blott så långt som till hälften, kallas
verket basrelief; öfverstiger det åter hälften, benämnes föremålet
hautrelief.

Bildhuggarkonstens uppgift är den lefvande framställningen
af det organiska lifvet i fullkomligt påtaglig form. Således är
rundbilden af en enskild gestalt (stoden, statyen) hennes förnämsta
uppgift. När flere figurer förenas till en grupp, framträder
icke längre hvarje sådan ensam för sig, fri från alla sidor;
konstnärens sträfvande måste derför blifva, att det hela må göra
ett klart, plastiskt intryck och visa en fast sluten, men tillika

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:23:23 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bildhist/0066.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free