- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia i kort öfversigt /
76

(1881) [MARC] Author: Christoffer Eichhorn - Tema: Art
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 2. Grekernes skulptur - 3. Etruskernes skulptur

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

den bildande konsten knapt nog ett rum; hon sökte således en
tillflyktsort vid de nybildade furstehofven. I stället för att vara till
för att förhärliga ett fritt folk trädde hon nu i furstetjenst.

Bland de grekiska fristaterna var det numera endast Rodos
och bland furstehofven uteslutande Pergamos, som gynnade denna
epoks konst.

I spetsen för rodosskolan stod Kares, en af Lysippos’
lärjungar; hans bronsstaty af Solguden, hållande 31,5 meter
höjd, var hans förnämsta verk och tillika forutidens största
staty; den omstörtades genom en jordbäfning, kort efter det den
blifvit fulländad. Rodosskolans berömdaste verk är den af
Agesandros, Atenodoros och Polydoros förfärdigade
Laokoongruppen, funnen i Roma år 1506 och för närvarande ett af
vatikansamlingens mest beundrade föremål. Fordom lär den stått i Titus’
palats. Af enahanda art och utarbetad i samma stil är den af
Apollonios och Tauriskos utförda gruppen: den farnesiska
tjuren
, numera förvarad i Napohis museum.

Utur pergamosskolan har den döende gallern utgått;
detta verk förvaras nu i kapitolinska museet. Beslägtad med
denna stod så väl till anläggning och material som utförande är
den i Villa Ludovisi i Roma förvarade barbargruppen, oriktigt
benämd Arria och Pætus.

Det grekiska hifvet var i sitt innersta djup så genomträngdt
af skönhetens ande, att till och med den tidens mynt äro
konstverk; ännu mera gäller detta omdöme om kameerna, upphöjdt
utskurna stenar, till hvilka man använde flerfärgade ädelstenar
och som arbetades på det sätt, att den upphöjda bilden i ljus
färg framträdde utur den mörka bakgrunden eller omgifningen.
Den största och praktfullaste kamé, som ännu finnes i behåll,
förvaras i kejserliga kabinettet i Petersburg och anses framställa.
hufvudena af Ptolemaios 1 och hans gemål Eurydike.

3. Etruskernes skulptur.

Detta folk har inlagt icke ringa ära genom förfärdigandet af
metallarbeten samt sina verk i bränd lera. De sist nämda
brukade de till prydande af sina tempel, men äfven till framställande
af sina gudabilder begagnade de samma ämne, såsom till exempel
bilden i den kapitolinske Jupiters tempel. Dock visa alla dessa
verk en något grof och rå stil.

Till denna deras verksamhet böra ock räknas de uti

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:23:23 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bildhist/0076.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free