- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia i kort öfversigt /
91

(1881) [MARC] Author: Christoffer Eichhorn - Tema: Art
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 8. Renässanstidens skulptur

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

någon ringa tillsats av gult, grönt och violett. Otaliga gånger
har han i dessa terracotter framstält madonna med barnet,
omsväfvad af englar och tillbedd af helgon. I stor mängd finnas
dessa arbeten, utgångna från hans och hans lärjungars verkstäder,
i Toscanas kyrkor samt i Museo Bargello i Firenze.

En tredje fireuzisk konstnär, hvilken hufvudsakligen
hyllade den strängaste naturalism, var Donatello (Donato di Betto
de’Bardi)
; han bildade genom sina konståsigter den skarpaste
motsats på samma gång till den förgångna tidens traditioner och till
den antika formens fordringar. Talrika äro äfven hans verk.
Han har förfärdigat marmorreliefer till orgelläktaren i
Firenzes dom
, nu förvarade i der varande Uffizj. Kraftiga
ungdomliga gestalter lyckades honom bäst., såsom exempelvis den
helige Georgios i Or San Michele. Ypperliga arbeten
skapade han för San Antonio i Padova; der finnes ock hans väldiga
ryttarporträtt af fältherren Gattamelata, den moderna
konstens första nämnvärda ryttarstod.

Den toskanska bildhnggarkonsten utvecklade vid denna tid
en sådan lifskraft, att hennes mästare utbredde sig öfver
hela Italien. Men derjemte finna vi, i synnerhet i öfre Italien,
många inhemska mästare, såsom till exempel Mastro Bartolommeo,
hvilken här bildar en öfvergång från medeltidens ideala stil till
15:e seklets realistiska smak, och vidare konstnärsfamiljen
Lombardi, som i Venezia beherskade ej blott arkitekturen, utan
äfven skulpturen.

Under 16:e århundradet stod Firenze ännu i spetsen för
den bildande konsten. Lionardo da Vinci modellerade en
kolossal ryttarstaty af Francesco Sforza, hvilken dock ej blef
gjuten. Lermodellen gick förlorad vid Milanos intagande af
fransmännen. Noggrannare kännedom ega vi om en annan fireuzisk
mästares, den ädle Sansocinos (egentligen Andrea Cuntucci,
(d. 1529) verksamhet. Man skulle kunna kalla honom plastikens
Raffaele, så väl hvad fulländuingen i formen som känslans
harmoniska skönhet beträffar. Ett af hans mest fulländade verk, och
öfver hufvud en af de friaste och skönaste skapelser inom den
moderna plastiken, är den af honom förfärdigade bronsgruppen,
Kristos’ dop, öfver östra portalen till baptisteriet i Firenze.

Äfven Raffaele har gjort utkastet till flere plastiska verk
och måhända egenhändigt utfört ett af dem: den sittande Jonas
af marmor uti Chigikapellet i Santa Maria del popolo i
Roma.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:23:23 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bildhist/0091.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free