- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia i kort öfversigt /
105

(1881) [MARC] Author: Christoffer Eichhorn - Tema: Art
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Inledning. Framställningens medel och förfaringssätt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

pennan, plägade använda färgadt papper till underlag
och sedan sätta i dagrarna hvitt med pensel. Och detta gäller
så väl om de flygtigt utkastade skisserna, hvilka visa en kompositions
första tanke, som om de efter lefvande modell utförda
naturstudierna. Derjemte kommo rödkrita (la sanguine)
och svartkrita tidigt i bruk, af hvilka särdeles den förra är
synnerligt egnad till antydande af mer pittoreska verkningar.
Raffaeles haudteckningar från hans fulländade mästartid äro mest
utförda i rödkrita, medan han i sin ungdom vanligen, liksom sin
lärare Perugino, använde pennan. Slutligen är äfven att nämna
blyertspennan, hvilken intager ett framstående rum genom
grafitens milda, silfvergrå ton, den lätthet, med hvilken så väl
streck som skuggor frambringas och åter utplånas, samt den beqvämhet,
med hvilken den handteras. Den egnar sig härigenom
synnerhet för att hastigt öfverflytta känslornas intryck på papperet,
för handteckningen och skissen. Men den användes ock
företrädesvis för teckningar nå trä. Kolet lämpar sig ej för
mindre måttstock, utan hufvudsakligen för stora kartonger. Kolet
åstadkommer nämligen breda streck, fäster svagt och är lätt bortblåst
utan att efterlemna fläck. Det kan dock äfven bindas å
tjockt kartongpapper, som då indränkes med limvatten, kvilket
man låter torka, hvarefter kolteckningen utföres. Sedan detta
skett, fuktas teckningen i imma, hvarvid limmet upplöses och sedan
fäster teckningen. Kartongerna, hvilka stundom utföras i flere
färger, äro för målaren ungefär det samma som lermodellen för
bildhuggaren: de innehålla den, så när som på färgen, sorgfälligt
utförda förebilden för den målning, som skall utföras. För att
öfverföra dem på den för målningen bestämda ytan genomstack
man förr vanligen konturerna med punkter, medan man nu mest
dertill brukar ett öfver ytan draget nät af små qvadratfält. Till
de berömdaste ännu bevarade kartonger höra Raffaeles till de
vatikanska tapeterna i South Kensingtonmuseet, den till Raffaeles
atenska skolan i ambrosianska biblioteket i Milano och i senare
tider de af Cornelius utförda för Campo santo i Berlin. Utom
kartongen tjenar vanligtvis en liten färgskiss målaren till ledning
vid utförandet i stort. Svartkrita, som vi nyss nämde,
gifver finare streck än kolet och åstadkommer större djup, men
den är föga angenäm under arbetet och svår att behandla med behag.
Färgade kritteckningar kunna ej fullständigt åstadkommas i anseende
till bristen på brokiga kritor; vanligen brukades förr ett

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:23:23 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bildhist/0105.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free