- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia i kort öfversigt /
111

(1881) [MARC] Author: Christoffer Eichhorn - Tema: Art
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Inledning. Framställningens medel och förfaringssätt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

allt jemt intager främsta rangen i fråga om att återgifva
måleriets och bildbuggarkonstens alster. Träsnideriet uppträder i
Europa först i början af 1400-talet genom helgonbilder och spelkort,
i förbindelse med en temligen rå och bjert färgläggning.
Sin högsta utveckling nådde träsnideriet i början af renässansen,
särdeles i Tyskland, der mästare sådana som Dürer och Holbein
arbetade för det. Sedan förföll det alldeles genom kopparstickets
uppblomstring, och först den nyaste tiden har det varit förbehållet
att väcka det till ett nytt, förr knapt anadt lif, derunder dess
teknik och i följd deraf dess uppgifter i hög grad vidgats.

3) Stentryck (litografi). Detta utföres på en litografisk
sten naturlig kalksten från frankiska Jura). Gravyrmaneret
eller stensticket, det ena af förfaringssätten vid litografi, är en
trogen efterlikning af kopparsticket, men af ringa konstnärligt
värde, mestadels användt blott för kartor och dylikt. Annorlunda
är fallet med teckning på sten, det så kallade tuschmaneret,
hvilket kan utöfvas af hvar och en, som kan föra ritstiftet. Sedan
stenens yta gjorts något kornig, verkställes teckningen med litografisk
krita eller kemisk tusch och är derefter färdig för pressen.
Litografien saknar den karakteristiska linieföringen, men egnar
sig med sin pittoreska effekt, sin omvexling af toner samt ljus och
skugga förnämligast för landskaps återgifvande. Hon behandlar
sina teckningsmedel som färgämnen och arbetar på samma sätt
som målarne, hvarför hon ock en tid utöfvades med förkärlek af
en del konstnärer. Förbindelsen mellan den egentliga krit- eller
tuschteckningen och »tonen» är den enklaste formen för färgtryck.
Skola åter alla naturliga färger återgifvas (kromolitografi),
blir arbetet temligen sammansatt, emedan det erfordrar
flere olika hällar, allt efter färgernas antal, hvilka hvar efter annan
skola särskildt tryckas. Emellertid har denna konstgren
senare tid vunnit stor fulländning och vidsträckt användning äfven
för rent konstnärliga ändamål.

Fotografien kan väl ock räknas till de mångfaldigande
konsterna. Här arbetar naturen, ledd af menniskan. Fotografien
innefattar i sig sjelf icke någon egentlig konst; hon endast tjenar
konsten. Likväl kan hon frambringa ett konstnärligt intryck genom
skickligt val af ståndpunkt och god retouchering af negativet.
Nyligen har ock fotografien trädt i förbindelse med koppartrycket
(heliogravyr) och med litografien (fotolitografi) eller genom
andra tryckförfaranden sökt nå en större varaktighet för sina alster.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:23:23 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bildhist/0111.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free