- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia i kort öfversigt /
149

(1881) [MARC] Author: Christoffer Eichhorn - Tema: Art
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 9. Den nordiska målarkonsten under 15:e och 16:e århundradena

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

han ej frukta jemförelsen med hvilken mästare som helst. Och
likväl är han i allt, hvad som tillhör konstens egentliga uttrycksmedel,
så djupt fången i sin inskränkta omgifnings bojor, att han
blott sällan lyckas nå verklig skönhet och fulländning. Med sina
svagheter, fel och förtjenster är Dürer en trogen representant af
det tyska folket, och han har derför, särdeles på senaste tid, varit
föremål för stor beundran och kärlek.
Född i Nürnberg och lärhing af Wohlgemuth, besökte han
sedan Sydtyskland, tvenne gånger Nederlanden samt Venezia, pa
hvilket sist nämda ställe han en längre tid uppehöll sig. Han
var ej blott framstående som målare, utan ock som byggmästare,
kopparstickare, träsnidare och träskulptör.
Uti Uffizj i Firenze förvaras ett af Imans förnämsta verk,
konungarnes tillbedjan, och i Prag i klostret Strahof den
beklagligtvis mycket skadade rosenkransfesten. De tiotusen
martyrerne och den storartade framställningen af treenighetens
tillbedjan finnas uti Belvedere i Wien.
Hans berömda mästerverk, de fyra apostlarne Johannes och
Petros, Paulos och Markos, äfven kalladt »de fyra temperamenten»,
ses uti pinakoteket i München, der äfven hans af honom
sjelf målade och förträffligt utförda porträtt tillika med tvenne
andra porträtt förvaras.
Hans storartade uppfinningsförmåga framträder dock först
rätt i talrika, af honom sjelf mästerligt utförda kopparstick, samt
uti en mängd efter hans teckningar graverade träsnitt. Bland hans
kopparstick må nämnas de sexton bladen: Kristos’ lidande,
melankolien, Hieronymus och Eustatios samt särskildt
riddaren, döden och djefvulen. Bland träsnitt: Johannes’
uppenbarelse uti sexton blad, med flere. Albertina i Wien eger
den dyrbaraste samlingen af mästarens handteckningar.
c) Den sachsiska skolan. Bland Dürers efterföljare
framstår en konstnär, som öfverflyttade den frankiska skolans
konstsmak till Sachsen och der under en lång lifstid verkade i
spetsen för en alsterrik skola. Denne konstnär var Lukas
Cranach (Lukas Sunder, 1472-1553), hofmålare hos kurfursten
Friedrich den vise och hans båda efterföljare. Utan att lyfta
sig till Dürers höghet, visar Cranach dock i sina kyrkliga bilder
kraft, värdighet och frimodighet, i andra målningar barnsligt behag
och skalkaktig munterhet. Hans otaliga bilder äro mycket olika
i utförandet, alldenstund han alstrade i massa och tillsammans

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:23:23 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bildhist/0149.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free