- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia i kort öfversigt /
150

(1881) [MARC] Author: Christoffer Eichhorn - Tema: Art
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 9. Den nordiska målarkonsten under 15:e och 16:e århundradena - 10. Målarkonsten under 17:e och 18:e århundradena

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

med sina lärlingar. Hans altarbilder i Schneeberg, Wittenberg
och Weimar äro de berömdaste. Liksom sin store föregångare
arbetade han äfven mycket för träsnittet, särskildt i reformationens
tjenst.
Efter denne mästares uppträdande sjunker den sachsiska
skolan snart åter tillbaka i mörker.
Glasmåleriet, som redan i 10:e århundradet öfvades inom
klostren i Sydtyskland, uppnådde mot slutet af 15:e och början af
16:e århundradet sin högsta fulländning så väl i färgpraktens teknik
som färdigheten att utföra hela målade skifvor. De förnämsta bland
dylika arbeten finner man i synnerhet uti Schweiz.
Den franska och spanska målarkonsten under detta århundrade
nådde ännu ingen sjelfständighet eller större höjd, om
ock en och annan betydande konstnär uppträdde inom dessa land.
I Frankrike stod miniatyrmåleriet högst, och Jehan Foucquet,
som arbetade i denna genre mot slutet af 15:e århundradet, tillhör
utan gensägelse de yppersta mästare inom den samma. François
Clouet som porträttör och Jean Cousin såsom historiemålare
och tecknare för illustrationer kunna nämnas såsom framstående
konstnärer vid midten af 1500-talet.
Ungefär enahanda är förhållandet i Sverige och Danmark,
der hufvudsakligen inkallade eller inflyttade nederländare och
tyskar togo hand om målarkonsten. Intetdera landet förvarar
synnerligt många vedermälen af den samma, då de mestadels utgjordes
af väggmålerier, som förgåtts med de gamla slotten. Danmark
eger flere konterfej qvar från sin renässans än Sverige.
Bland mästare till sådana nämnas der Jakob Binck, lärling af
Dürer, Tobias Gemperlin från Augsburg, med flere; hos oss Dominicus
Verwilt, Baptista van Uther, och andra, af hvilka dock
mycket få arbeten äro i behåll. Några kyrkomålningar och andra
väggmålerier, såsom i kungsstugan i Örebro, »Johans fängelse» å
Gripsholm samt Kalmar slott, äfvensom ett fåtal porträtt, är allt,
hvad som återstår af denna tids en gång så fruktbara konstmåleri
hos oss.

10. Målarkonsten under 17:e och 18:e århundradena.

Samma tidsriktning, som bragte skulpturen på afvägar och
förfall, förde under loppet af 17:e århundradet målarkonsten än
en gång till en beundransvärd höjd, ja, till en ny, alldeles egendomlig

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:56:34 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bildhist/0150.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free