- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia i kort öfversigt /
160

(1881) [MARC] Author: Christoffer Eichhorn - Tema: Art
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 10. Målarkonsten under 17:e och 18:e århundradena

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

François Boucher mottager arfvet efter honom och utbildar med öfverdådig
käckhet och ett allt öppnare förakt för natursanning och
enkelhet en egendomligt skimrande, flärdfull och fantastisk målarkonst,
som för en tid beherskar nästan hela Europa. Chardin,
med sina enkla, klara och trogna bilder ur medelklassens lif, och
Greuze, med dramatiskt spännande, men tillika en smula sentimentala
skildringar af de lägre klassernas fröjder och sorger, afsluta
18:e århundradets konst och bilda öfvergången till en ny
tid. En följd ofta förträffliga porträttörer utgör franska skolans
kanske stoltaste företeelse under detta skede.

6) Den engelska målarkonsten.

England, som aldrig tillförne egt någon målarskola, den det
kunnat kalla sin, och hvars rika aristokrati nästan ej begärde
annat af konsten än porträtt och för detta ändamål inkallade utländska
konstnärer, erhöll härigenom i 17:e århundradet emi skola
af porträttmålare, såsom hvars förnämsta män vi kunna märka
Pieter van der Faes, kallad sir Peter Lely, från Westfalen, den
nyss nämde lübeckaren Gottfried Kneller, svensken Mikael Dahl
med flere. Under senare hälften af 18:e århundradet lät en rik
privatman, John Boydell, landets bästa inhemska konstnärer utföra
framställningar af åtskilliga scener ur den nyare tidens största
dramatiska diktares arbeten och förena dessa bilder uti Shakspearegalleriets
praktverk. Detta storartade företag gaf första
upphofvet till en nationel konstriktning. Joshua Reynolds lade
samtidigt grundvalen till den lysande utbildning af koloriten, som
är den moderna engelska skolans förnämsta förtjenst, och Benjamin
West gaf genom sin lefvande och själfulla behandling af krigstilldragelser
en ny och frisk impuls åt historiemåleriet.
Först det 18:e århundradet frambragte en genremålare af
första rangen, William Hogarth (1697-1764), som med skarp
satir och bitter ironi gisslar det menskliga lifvets förvända sidor
- den under den fashionabla ytan slumrande falskheten och lögnen,
dess dårskaper och laster. Med djerf och lefvande penselföring
kastar han raskt fram scener sådana som exempelvis det
moderna äktenskapet (mariage à la mode). På enahanda sätt
behandlar denne utmärkte konstnär sina talrika raderingar, allbekanta
äfven utom England genom nyare kopior och Lichtenbergs
snillrika kommentarier.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:56:34 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bildhist/0160.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free