- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia i kort öfversigt /
170

(1881) [MARC] Author: Christoffer Eichhorn - Tema: Art
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 11. Målarkonsten under 19:e århundradet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

som skulle blifva af verkligt djup betydelse för vår konst.
Sedan Karl d’Unker, den förträfflige karaktersskildraren, öppnat
raden af ditresande, följdes han snart af nästan alla dem, som
intagit något mer framstående rum inom vår nyaste konst, såsom
Edvard Bergh, Sveriges främste landskapsmålare, som sådan
vidt berömd, Bengt Nordenberg, bildad af Tidemand och liksom
han väsentligen tillhörande utlandets konst, Markus Larsson, en
snillrik, men oskolad och ofta smaklös landskapsmålare, Ferdinand
Fagerlin, en förträfflig genremålare, äfven bosatt i Düsseldorf,
med flere. Äfven Amalia Lindegren, berömd som genremålarinna
och porträttist, och Vilhelm Vallander, alsterrik och humoristisk
genremålare, hafva någon tid besökt Düsseldorf. Mårten Vinge och
Johan August Malmström, hvilka med framgång behandlat nordens
myter och äldsta historia, hafva deremot utvecklat sig mer
sjelfständigt, ehuru äfven de studerat i fransk och italiensk skola.
Düsseldorf har emellertid spelat ut sin rol såsom uteslutande
bildningsanstalt för våra målare, hvilka i senaste tid vändt sig
till Belgien och München (Georg von Rosen), Paris (Alfred Vahlberg,
Hugo Salmson, August Hagborg) eller Italien (Gotthard
Verner).
Norges unga konst har nästan uteslutande grundat sig på
düsseldorfskolan, sedan en af nyare tidens framstående genremålare,
Adolf Tidemand, ungefär samtidigt med den snillrike landskapsmålaren
Hans Gude, der nedsatt sig. Dessa mästare utbildade
många svenska och norska konstnärer, af hvilka senare vi
märka Johan Frederik Eckersberg, Morten Müller med flere. Sjelfständigt
verkade den äldre, i Dresden bosatte Dahl samt Tomas
Fearnley och Knud Baade i München. Anders Askevold
som landskapsmålare, Vincent Lerche som arkitekturmålare och den
i Paris utbildade historiemålaren Peter Arbo förtjena ihågkommas
bland de yngre krafterna inom det unga, men raskt uppspirande
norska måleriet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:23:23 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bildhist/0170.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free