- Project Runeberg -  Biografen. Organ för kinematografisk konst, litteratur, teknik och filmrörelse / 1913 /
H2:1

Author: Erik Brogren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

redaktion :

VI L LAG ATA N 23.
Telefoner: Riks 12290. Allm. Ö. 30 00.

Redaktör och ansv. utgivare:
ERIK BROGREN.

expedition :

H O L LÄ N D A R E G AT A N 10.
Telefoner: Riks 80 91, 400. Allm. 80.91, 80 92.

Att göra en något så när uttömmande
framställning av skiftningarna i kincmatografiens väsen
— då i ordet »kinematografi» innefattas, vad
allt produktionen av levande bilder givit och ger
-— det skulle redan nu vara ett för djärvt försök
inom ramen av en tidskriftsartikel. Och ändå är
det en massa gott folk, som söker att för andra,
kanske också för sig själva, dölja att de stå i
tacksamhetsskuld till denna en sen tids företeelse, till
oeli med när de ertappas med att begagna sig av
dess nöje och nytta. Det är då icke ur vägen
att i några sammanfattande drag göra sig reda för,
vad företeelsen i fråga bär i sitt sköte, vilket blir
ungefärligen detsamma som att i korthet analysera
dess väsen.

Först och främst bör man då söka vänja sig
att hålla i sär två så pass skillda begrepp som
kinematograf och teater, de många
beröringspunkterna till trots. Varje sak har rätt att bli bedömd
efter sin art; så ock kinematografen. Men hur
mången är det inte, som ovillkorligen i
kinematografien ser en avart av den dramatiska konsten.
Alltför vanlig, men, liit oss alltid komma ihåg det,

också alltför billig-, är analogien med fotografiet

O > <_/ o

och det målade porträttet.

Nu skall det villigt erkännas att, även om
jämförelsen accepteras såsom berättigad, det ändå
alltid återstår ett gott fotografis företräde framför en
mindre god målning. Den som ser till sak, och
icke fastnar i formeln konst eller ieke-konst, har
ingen svårighet med valet. Det konstnärliga i
vanlig mening, eller det som pretenderar att så
vara, är dock till sist alltid också det konstlade,
naturen själv det äkta. Vem som kommer
naturen närmast, men också i och med detsamma i
visst avseende siktar rakare just på konstens mål,
det har på ett träffande sätt karaktäriserats just
ur den här anlagda synpunkten av en så
världsbekant auktoritet som direktören för det
experi-mentalpsykologiska laboratoriet vid Paris’
universitet, dr Toulouse. Han uppehåller sig då vid
kinematografens förmåga av överraskande kombi-

O o

nationer, som likvisst tillfredsställa varje fantasi,
från féeriet till den mest fantastiska komedi. Den
kinematografiska projektionen har, skriver han, det
företrädet framför teatern, att den låter scener,

Kinematografiens tfäsen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:24:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/biografen/1913/0039.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free