- Project Runeberg -  Biografen. Organ för kinematografisk konst, litteratur, teknik och filmrörelse / 1913 /
H2:9

Author: Erik Brogren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BIOGRAFEN

9

Kinematografen som
utställningsfaktor.

Under denna intressanta rubrik
skriver »Bios» medarbetare i Malmö, hr
Fr. Hallgren, nedanstående:

Kinematografen är ju i sig själv
ingenting annat än ett nytt
framställningsmedel, en ny meddelelseform och
kommer säkerligen såsom sådan att
få en mångsidig användning inom olika
områden, exempelvis som
undervisningsmedel, som nyhetsskildrare och
som reklamorgan.

I sistnämnda avseende synes den
komma att få sig tilldelad en icke
oviktig roll.

Aktiebolaget Cementa i Malmö har
låtit en av sina resande medföra
kine-matograf och filmer under sina färder
till långväga kunder för att dymedels
kunna ge åt dessa en åskådlig
framställning ej blott av själva
försäljningsartikeln utan ock om sättet för dess
tillkomst. Filmerna, som projicieras,
utgöra en skildring av
tillverkningsförloppet från den stund, då råvarorna
vinnas ur brotten, och till dess de
förädlade alstren framstå. Detta är
tydligen ett rätt behändigt sätt att ge
kunderna en inblick i den industri, till
vilken deras affärsförbindelser äro knutna.
En sådan kännedom skulle ju annars
kunna vinnas endast genom tidsödande
och stundom rätt kostsamma resor.

Men denna kinematografens uppgift
att verka upplysande i reklamsyfte torde
kunna utsräckas än mer, exempelvis
till att bli ett reklamorgan vid de stora
utställningarna. — Huruvida
kinematografen där fortfarande kan komma
att bli någon vidare attraktion som
nö-jesetablissement (Biografteater) hör ej
hit. — Men dess instruktiva
åskådlighet kan där komma till sin rätt
såsom understödjande och
kompletterande de framställningar om vissa
tillverkningar, som utställningen ju i sig själv
är avsedd att meddela.

Vid den hygieniska utställningen i
Dresden i fjor kunde därvarande
biografteater icke gläda sig åt någon
talrikare publik, under det att däremot
de systematiska förevisningar, som
höllos åtminstone på tre olika ställen, i
den brasilianska, den tyska och den
österrikiska avdelningen, och vilken
beledsagades av verkligt undervisande
muntliga förklaringar, voro till
trängsel fyllda av intresserade åskådare. I
den österikiska paviljongen förevisades
med en dol enkelt men populärt och
åskådligt framställda bilder, vilka
försiktighetsmått, som äro att iakttaga för
elektrikern under arbete, samt huru
man bör bispringa en under sådant
arbete förolyckad. I likartat syfte har
kinematografen använts vid ett par
utställningar i Berlin, nämligen en för
skydd mot arbetsfara samt den rätt

rikhaltiga utställningen: »Die Frau in
Haus und Beruf.»

Vid den för någon tid sedan i
Berlin avhållna »Allgemeine
Luftfahrzeug-ausstellung» kom kinematografen helt
enkelt att visa sig som den oumbärlige
för vissa områden inom det modärna
utställningsväsendet. I en särskilt
härför inrättad paviljong förevisades
nämligen i levande bilder berömda
flygares manövreringar med olika slags
flygmaskiner. Under det att i ett sådant
fall de egentliga utställningsföremålen
måste stå tröga och overksamma inne
i hallarne, verkade det tydligtvis
särdeles fördelaktigt att dock samtidigt
kunna få se dem i deras fulla
rörlighet som »levande bilder», en
omständighet, som för resten i
utställningsavseende blev till ömsesidig båtnad för
de båda ifrågavarande samtida bland
modärna uppfinningar.

Ändamålet med en utställning bör
ju vara att frammana så stort intresse
som möjligt för utställningsalstren
genom framhävande av värdefulla
tillverkningssätt o. d. Med hänseende
därtill förekomma ju i samband med
dessa utställningar kongresser och
överläggningar angående tekniska eller
industriella framsteg, varvid en
demonstration blir än mera instruktiv, då
den kan omedelbart sluta sig till den
föredragandes muntliga
framställningar. Och med kinematografen kan det
därvid bli möjligt att på ett
bekvämare och stundom minst lika
åskådligt sätt som i en fabrik förevisa
fullständiga produktionsförlopp för en
större publik, varvid utställningen som
sådan kan i högre grad än annars bli
tilldragande även för den stora
mängden av besökare.

Redan nu lär man vara betänkt på
att vid »Schweizerische
Landessaus-stellung 1914» låta installera en
officiell utsällningskinematograf för att
med de levanda bilderna kunna få
åskådliggjort framstegen inom landets
mera karakteristiska näringsgrenar.
Och enligt uppgifter från väl
underrättat håll kommer sannolikt det
förträffliga åskådningsmedlet att i samma
syfte bli använt vid Baltiska
utställningen 1914.

NATURKUNNIGHET.

Lärarinnan (i en småskola pekande på
en plansch, å hvilken synes en stor grann
tupp):

— Hvad är detta för fågel?

Lilla Greta (som ivrigt viftat med handen
och vilkens pappa är biograf ägare):

— En Pathéfågell

RUN
KEBERGS-♦ TEATERN

Alltid veckans

bästa nyheter!

Två stiftelseurkunder
oeh en protest.

I Stockholmstidningen och andra
tidningar för den 10 februari lästes
en i ögonen fallande annons om en
stiftelseurkund, daterad den 8 dennes,
för bolaget »Nöjen». Stiftarne
angåvos vara direktörerna W. Meyer och
O. Bergström, kamrer J. Hjort av
Ornäs, uppbördsman N. O. Viktor och
direktör Axel Håkansson. Enligt
uppgift i D. N. dagen därpå skulle det
nya bolaget övertaga »Förenade
Biografernas» verksamhet sedan detta
bolag den 10 dennes försatts i konkurs.

Annonsen väckte av vissa skäl en
egendomlig uppmärksamhet och
dagen därpå erhöllo vi samt A.-B.
Fribergs Filmsbyrås kunder och dess
övriga affärsintresserade följande
cirkulärskrivelse :

»Som mitt namn förekommer i en
i måndagens huvudstadstidningar
annonserad stiftelseurkund får jag
härmed i sanningens intresse meddela
att ifrågavarande annons tillkommit
utan min vetskap eller tillåtelse och att
varken jag eller min firma A.-B.
Fribergs filmsbyrå har det ringaste med
annonserade bolag att skaffa.

Axel Håkansson.»

Denna dementi stod även
annonserad i tidningarna den 12 dennes.
Utan tvivel var det många som nu
väntade sig en upplysning från
vederbörande om vem den direktör Axel
Håkanssons namne egentligen var, som
undertecknat urkunden i fråga. Men
härav hördes intet, utan i stället lästes
den 11 dennes i samma tidningaren
ny annons om en ny stiftelseurkund
av samma innehåll som den förra,
men i stället för namnet »Axel
Håkansson, direktör» fanns bland
under-tecknarne »A. Löfgren, verkmästare,
Stockholm.»

»Mystifikationen» fick ännu en
betecknande belysning därigenom att i
den sista annonsen
urkundsundertecknar-nes namn bevittnades.

Reflektionerna — och icke de
angenämaste — göra sig härvidlag själva.
I alla händelser ett mysteriöst
förfaringssätt, som sätter
undertecknar-nes bästa och lovligaste avsikter i en
ledsam halvdager. Närmast blir
saken en affär mellan dem, som satt
in den första annonsen och dir. Axel
Håkansson, men för Biografen och
andra oegennyttigt intresserade är den
ett nedslående tecken på, huru
mycket mera uppmärksamhet pikanta
biografiska affärstransaktioner av detta
hemlighetsfulla slag väcka bland den
stora allmänheten än hela det lugna
och redliga arbetet inom branchen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:24:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/biografen/1913/0047.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free